Holbaek

1 mei 2019 - Holbæk, Denemarken

Woensdag 1 mei

Gisteravond naar Tottenham-Ajax gekeken.
Ajax begint wat zenuwachtig maar dan komen ze in hun eigen spel en spelen Tottenham van het kastje naar de muur. Het wordt dan ook 0-1 door Donny v/d Beek. Maar als Jan Vertonghen er geblesseerd uit gaat gaan ze een andere tactiek spelen en is Ajax de onderliggende partij al wordt het bijna 0-2 met een bal op de paal. Gelukkig houden ze stand. Ajax heeft goede zaken gedaan maar de klus is nog niet geklaard! Volgende week weten we meer en wel jammer dat ik er niet bij kan zijn. Maar het vlaggentje bewaart Tom voor me!
Vanmorgen de lucht grijs en een frisse wind. We blijven hier nog een dag want het is 1 mei en vele mensen vrij dus geen dag om naar Kopenhagen te gaan. Bep zou ook wat wassen maar er is hier op de camping geen wasgelegenheid! Na het eten de camper van binnen kuisen. Het plan was om ook hier een stuk te gaan fietsen. Maar ook even tijd om de foto's op een stick te zetten.
Denemarken is best een mooi land met veel landbouw. Weinig koeien gezien maar wel veel koolzaad maar dat valt wel op met die mooie gele kleur. Ook heel veel paardenbloemen in de landerijen maar dat komt door het koude weer, groeit het onkruid harder dan het gras, zei mijn vader. De binnenwegen zijn rustig maar dat komt ook omdat Denemarken "maar" bijna 6 miljoen inwoners heeft en zelfs iets groter is dan Nederland (17 miljoen inwoners). In Denemarken 130 inw. op m2 en Nederland 411inw. op m2.
Op Jutland heb je ook veel WC's bij de parkeerplaatsen, en netjes.
Ook heel veel huizen met golfplaten op het dak, waarvan veel asbesthoudende golfplaten. Kamperen is niet goedkoop in Denemarken. Bij campings waar vooraf in het boekje een prijs staat weten ze er altijd wat aan te plakken, toeristenbelasting, extra stoom, milieu of andere trucs.
Ook camperplaatsen zijn niet goedkoop, als je alle voorzieningen hebt betaal je nog meer als op een camping.
We drinken koffie en maken plannen voor de middag. De zon breekt door en ik haal de fietsen er af. Na het eten vertrekken we naar Holbaek en rijden nog een stukje door. Er staat veel wind maar dan zetten we de ondersteuning een tandje hoger. Holbaek heeft ruim 26.000 inwoners en ligt aan het Holbaek Fjord. Even verder op een zandstrand, een haven en dus ook een camping. We rijden Holbaek in en er zijn verschillende winkels, veel kleren en schoenen. Echt oude gebouwen heb je niet, er zijn er een paar, de St Nikolas kerk van 1872 en een museum dat gesloten is. Verder alles ruim opgezet en doet koud aan (het is ook fris). We parkeren de fietsen en lopen het stadje door. Als we weer bij de fietsen zijn gaan we naar de Aldi om wat boodschappen mee te nemen. Dan fietsen we voor de wind naar het plezierboten haventje waar nog veel boten op de kant liggen.
Tegen vieren zijn we weer terug en plaats ik de fietsen weer op de camper. Bep zet thee en binnen is het heerlijk want de zon schijnt op de camper en dan is het zo warm. Ook het wijntje smaakt best en als Bep aan het eten gaat beginnen ga ik even typen. Vanavond weer een wedstrijd, Barcelona- Liverpool en we hopen dat Barcelona de tegenstander wordt in de finale tegen Ajax. Zou een prachtige affiche worden met het winnende doelpunt van Frenkie de Jong! Maar ik loop op de dingen vooruit!
We eten weer lekker en na de afwas gaat Bep haar serie kijken en ik straks naar de voetbalwedstrijd.

1. Diane Honingh:
    2 mei 2019
    Toch was het een geflatteerde uitslag gisteravond. Tot de 2-0 viel was Liverpool de betere ploeg en was het verdiend geweest als ze gelijk hadden gemaakt. Het mocht niet zo zijn, dat derde doelpunt van Messi was ook wel prachtig natuurlijk!
    Ajax-Barcelona, wat zou het mooi zijn. Maar eerst zondag de beker pakken, dan woensdag nog ' even' winnen van Tottenham en dan landskampioen worden. Wat een prachtige prijzen vallen er nog te winnen, maar: we hebben nog helemaal niks. Die beker zou toch zeker moeten kunnen, woensdag wordt een zware bevalling en het kampioenschap mogen ze toch ook niet meer uit handen geven aan die lampies. Maar ja pap... de laatste wedstrijd is De Graafschap uit: altijd lastig! Dat zou toch wel zonde zijn, zo'n prachtig seizoen niet afsluiten als kampioen.
    En die CL finale: dromen mag toch?