Vaerlose

2 mei 2019 - Værløse, Denemarken

Donderdag 2 mei

Gisteravond dus naar Barcelona- Liverpool gekeken. Was verbaast over het spel van Liverpool. Het was ook de bovenliggende partij maar Messi maakte het verschil!
Vanmorgen al weer vroeg wakker en het zoemertje aangezet want het was fris in de camper. Het is de noorder wind die het koud maakt en Nederland krijgt hier het weekend mee te maken. Ook even gebruik gemaakt van de douche zodat we weer fris en fruitig aan het ontbijt zitten. De camper weer in orde gemaakt voor vertrek. Dan het kaartje inleveren bij de receptioniste. Als deze mevrouw hier representatief is voor de camping komt er niemand meer, wat een ongeïnteresseerde vrouw. (Overgang? of zoiets?) Ook al bij de inschrijving! We gingen om 9.25 richting Kopenhagen. Over de snelweg om er vlug te zijn. Erg druk rond Kopenhagen! Ik had gelezen dat je dicht bij de kleine zeemeermin kon parkeren. Dus wij die richting uit. Komen bij de kleine zeemeermin ( Den Lille Havfrue) en daar mogen alleen bussen een kwartier parkeren. Onder protest van Bep zet ik de camper daar ook neer (kleine bus!) en loop 100m naar het beeldje. Ik zie daar een zwerm Aziaten daar om foto's te maken, gewoon niet normaal hoeveel! Ik me daar tussen gewurmd en met een beetje Amsterdamse brutaliteit ook een paar foto's genomen zonder dat er een Aziaat op staat! Bep zat rustig te wachten en ik weer ingestapt en verder gereden. Even verder een mooie parkeerplaats gevonden. Er stonden nog meer auto's langs de kant van de weg en de camper daar tussen geparkeerd. Eerst een kop koffie en dan lopen we zo over de brug de vesting in. Deze vesting is in opdracht van Christiaan IV gebouwd in 1626. Binnen de vesting voormalige onderkomens van soldaten en een kerk. We lopen er doorheen en gaan aan de andere kant de brug weer over, de stad in. Komen eerst bij het Slot Amalienborg, de residentie van de huidige vorstin Margarethe II. Ook liepen er schildwachten rond die om 12 uur afgelost worden maar daar hebben we niet op gewacht. Het Slot is een verzameling van vier paleizen rond om een plein. In het midden er van staat een standbeeld van Frederik V. Het is rond 1750 gebouwd. Dan lopen we verder en komen nog veel indrukwekkende gebouwen tegen. Zoals het Christiansborg Slot dat in het midden van de stad ligt en waar de Koninklijke familie al 200 jaar niet meer komt vanwege een brand. We lopen langs de Holmens Kirke en zouden de Heiligends Kirke binnen gaan maar daar begon net een dienst om 12 uur. We lopen de winkelstraat door en het winkelen is daar niet voor ons weggelegd. Gucci, Armani, Victoria's Secret, Hugo Boss, Victor en Rolf, Chanel en nog meer van dat soort winkels. Het is koud in Kopenhagen met veel wind uit het noorden, iedereen zit dik ingepakt. Maar er zijn natuurlijk van die oermensen die gewoon aan een potje bier op een terras zitten, brrrrr. We zouden eerst wat eten maar die soort zaakjes waar wij heen gaan zijn dun bezaaid of we kunnen ze niet vinden. Bep wil het liefst terug naar de camper om daar te gaan eten. Dus de winkelstraat uitgelopen en langs de Marmokirken gelopen. Die liet Frederik V bouwen in 1749 van Noors Marmer. Maar dat werd te duur en werd de bouw stil gelegd. Een eeuw later werd het afgemaakt met Deens Marmer dat een stuk goedkoper was. We hebben er wel aardig wat kilometers opzitten en lopen naar de vesting waar ook nog een molen staat. Daar naar toe en over de vesting terug naar de camper. Hij stond er nog maar er zat een briefje tussen de ruitenwissers te wapperen! Dat bleek dus een bekeuring te zijn! We zouden dus wel hebben moeten betalen! Bekeuring van 510 Deense Kronen en dat is pech, 75 euro weg! Bep wilde meteen niet meer in deze "rotstad" eten dus een camperplaats ingevoerd niet zo ver daar vandaan. Daar heengereden, in Vaerlose, naast een museum. Het is een CP zonder voorzieningen maar die hebben we zelf bij ons. Eerst via internet de bekeuring betalen. Gelukkig is er een Engelse vertaling anders kom je er echt niet uit. Maar het lukte dus maar snel vergeten! Dan eten en naar het Museum gegaan. Was helemaal niemand en was wel leuk, dingen van 3000v. Chr. tot dingen uit grootmoeders tijd. Daarna nog even naar het nieuwe winkelcentrum gelopen (400m) en daar bij de plaatselijke supermarkt nog wat gekocht. Dan terug en aan de thee. We hebben de camper in de luwte van het museum gezet want het waait nog steeds. Maar ook de zon komt nog door en maakt het behaaglijk. Ons wijntje smaakt er niet minder om omdat we een bekeuring hebben gekregen. Bep gaat het eten maken en als de afwas klaar is de kachel aan want het is nog steeds fris buiten.

1. Jan Tuijp:
    2 mei 2019
    Jammer van die bekeuring, maar wel leuke verhalen weer. Het weer wil nog niet echt meewerken, maar dat komt wel hoor ! Wij waren in Kopenhagen met mooi weer en dan is het een ideale stad om te fietsen. En terrasjes paken en eten op de Nieuwe Haven (Nyhavn) Kop op, de zomer komt uran ! Leuke website dit !

Veel plezier Jan en Mary
  2. Tante Co:
    2 mei 2019
    Jammer van de bekeuring, een dure dag, probeer het maat gauw te vergeten
    hopelijk knapt het weer snel op.,
    In M.dam is het ook koud. Groeten: tante Co
  3. Diane Honingh:
    3 mei 2019
    Volgende keer even een taalcursus volgen en dan kun je de borden lezen, hahahaha! Tja, het weer... tis hier ook niks. Tom baalt als een stekker want het is mei vakantie en traditioneel de tijd om je lange broeken op te ruimen. Opruimen kan natuurlijk evengoed maar met een graad of 10-13 trek je hem toch liever aan dan je nieuwe korte broeken. Nou ja, we hopen maar dat het snel omslaat. Vorig jaar begon het mooie weer zo'n beetje aan het eind van de mei vakantie, laten we hopen dat het nu ook niet lang meer duurt.