Hörsten 2

31 augustus 2021 - Hörsten, Duitsland

Dinsdag 31 augustus

Gisteravond TV gekeken, oa naar “het roer om” waar Nederlanders hun huis verkopen, hun baan opzeggen en met een grote 29jaar oude camper naar Spanje gaan om daar een nieuw leven te beginnen! Leuke TV maar wat een ellende!

Ook het varen van grote boten gaat ‘s avonds en ‘s nachts gewoon door en is een mooi gezicht als zo’n groot verlicht schip langs vaart.

Vanmorgen schijnt de zon volop en de lucht is blauw, hadden we ‘s morgens een tijdje niet gezien.

We blijven vandaag hier, het een en ander kuisen en genieten van de zon.

Voor de koffie loop ik even naar het kanaal en zie dat er een prachtig fietspad is. Zowel aan deze kant als aan de andere kant. Dan eerst koffie drinken en daarna ga ik een loopie maken over het fietspad. Zie een paar grote zeeboten voorbij varen en ook een tweemaster die uit Nederland komt, de Tolkin.

Ik ben tegen etenstijd weer terug en we gaan eerst eten.

Nog even over het Kieler kanaal.

Het is 96,8 km lang en het scheelt 325 km omvaren als de schepen over Denemarken moeten varen. De bodem ligt op 11 meter en het breedste is het kanaal 162 meter en het smalst 102 meter. Beide kanten afgesloten door sluizen met een verval van anderhalve meter. De oudste sluizen zijn tussen 1887 en 1895 gebouwd en 125 meter lang en 22 meter breed en het duurt 30 minuten om de sluis te passeren. Tussen 1911 en 1914 zijn nieuwe en grotere sluizen gebouwd die 310 m lang en 42 m. breed zijn. De passeertijd bedraagt hier 45 minuten. Van de nieuwe sluizen ligt de drempel op 14 meter en van de oude op circa 10 meter. Aan beide kanten liggen twee oude en twee nieuwe sluizen en er zijn plannen om nog een paar grotere sluizen bij te bouwen.

Er gaan jaarlijks zo’n 35.000 boten door het kanaal en de doorvaarthoogte is 42 meter. Toeristenboten mogen ‘s nachts niet varen.

Ook zijn er 14 pontjes die fietsers en auto’s over kunnen zetten. Dit is gratis en was een tegemoetkoming van Keizer Wilhelm II aan de inwoners die door de waterscheiding hun leefomgeving ingeperkt zagen.

Na het eten gaan we een stuk lopen. Richting Rendsburg en tot het punt waar de Loodsbootjes liggen. Ook het kantoor is daar en het is hiervandaan 44km naar de Oostzee en 55km naar de Noordzee.

We rusten even uit op een bankje en lopen dan weer terug. We hebben de fietsen nog niet gemist maar op zo’n moment zou je ze wel tot je beschikking willen hebben. We hebben dan zo’n anderhalf uur gelopen.

Bep zet thee en dat drinken we heerlijk in de zon op ons terras. Zo ook het wijntje en jet biertje.

Bep gaat om half zeven het eten maken en dan wordt het ook frisser want de zon gaat achter de bomen.

Als ik de vuilnis ga weggooien kom ik in gesprek met een stel Schotten en ik zeg dat wij bijna 10 weken onderweg zijn en dat zij de eerste zijn met een kenteken uit de UK. Zij zijn ook rechtstreeks  naar Bremen met de Ferry gegaan want anders gaan ze via Calais maar dat is niet te doen omdat ze dan in elk land een test moeten doen en dat heel veel geld kost. Nog een heel verhaal maar daar zadel ik jullie niet mee op.

Bep is al klaar met de afwas als ik terugkom en nu dit even afmaken.