Hörsten

30 augustus 2021 - Hörsten, Duitsland

Maandag 30 augustus

Gisteravond de eerste aflevering van Boer zoekt vrouw gezien waar Yvonne Jaspers bij de boeren langs gaat en die zich voorstellen. Leuk om te zien waar soms de emoties hoog oplopen.

Vanmorgen zien we zowaar de zon weer en de wind is wat minder.

We vertrekken om 10.10 uit Niesgrau richting Kapelln waar we boorschappen zouden doen. Maar het is enorm druk op de parkeerplaats en er zijn nog genoeg winkels onderweg zeg ik maar dat valt tegen. Na Kapelln nemen we de 203 naar Eckernförde en even daarvoor slaan we af en gaan via een binnenweg verder. De Tom Tom had voor ons een speciale route uitgekiend over hele smalle wegen door het boerenland. Komen vlak bij Jagel aan en is de weg dicht wegens werkzaamheden. Maar voor hetere vuren gestaan en via een woonwijk kwamen we op de plaats aan die we via de coordinaten hadden aangegeven. De camperplaats was achter een bedrijf en het gras was modderig en er stond ook nog niemand dus besloten om verder te rijden. We rijden over de snelweg naar Rendsburg waar 3 grote camperplaatsen zijn. Onderweg koffie gedronken bij een tankstation want onderweg geen enkele parkeerplaats gezien. We gaan de Rensburger Hochbrüke over het Nord Ostsee kanaal (Het Kieler kanaal) En we komen om 12.45 op de camperplaats aan. Maar de poort is dichtgezet met pionnen. De camperplaats is vol! (45 plaatsen) Dus de volgende  ingevoerd, maar eerst bij de Lidl boodschappen gedaan. Wel lekker, weer in euro’s en het scheelt een stuk met Nederland en de Scandinavische landen! Dan verder gereden naar de volgende camperplaats maar die was ook vol (45 plaatsen). Dan naar nummer drie gereden, de tunnel door en aan de andere kant van het Nord Ostsee kanaal en daar was wel plaats maar geen beheerder.

Ik naar een paar Duitse mensen gelopen en gevraagd hoe dat hier gaat. Ze zeiden dat we ons, vanwege Corona, on line moesten aanmelden. De beheerder was net een kwartier weg anders hadden wij ons met onze Coronapapieren wel kunnen aanmelden. Die Duitse vrouw nog geprobeerd om de beheerder te bellen maar nam niet op (mittag ruhe!) Wij zeiden dat we wel wat anders gaan zoeken en dus weer nieuwe coordinaten ingevoerd en wij op Hörsten aan. Daar is plaats voor 70 campers en er was nog plaats voor ons. Hier is geen beheerder of zo, je moet alles zelf regelen. Corona papieren invullen en dan bij de automaat betalen en dan krijg je een kaartje.

Camper neergezet en eerst gaan eten.

We staan dus aan het Kieler kanaal dat het drukste bevaren kanaal van de wereld is. Het verbind de Noordzee met de Oostzee. Door de economische groei van de Baltische Staten en Rusland groeide de scheepvaartlading enorm.

De eerste plannen om deze twee zeeën met elkaar te verbinden stammen al uit de 16e eeuw.

In 1784 werd het Eiderkanaal geopend en was maar 29 meter breed en tot schepen van 300 ton. Het werd al snel te klein.

Sinds 1867 was Sleeswijk Holstein een Pruisische provincie en Kanselier Otto von Bismarck was een groot voorstander van een groter kanaal maar slaagde er niet in om zijn plannen tot uitvoer te brengen.

In 1878 wist Herman Dahlström, een reder en zakenman uit Hamburg de regering te interesseren voor een zakelijk maar ook militair gebruik.

In 1886 werd het besluit genomen, een jaar later startte de bouw en het  kanaal werd op 21 juni 1895 door de Duitse Keizer WilhelmII geopend en in gebruik genomen.

Het kanaal is nog diverse keren verbreed en uitgediept. Tot 1948 droeg het kanaal de naam van Wilhelm’s grootvader, Kaiser Wilhelm kanaal. In het internationale scheepsverkeer wordt de Engelse naam gebruikt, Kiel Canal.

We kunnen het door de bomen goed zien wat een enorme zeeschepen er doorheen varen.

Maar aan de achterkant is een vliegveld, Verkehrslandeplatz Rendsburg-Schachtholm.

Daar stijgen diverse helicopters op en ook kleine vliegtuigjes. Ik denk dat er een opleidingsschool zit want zie ook diverse keren het sportvliegtuigje doorstarts maken. Ook de helicopters landen en dan stijgen ze weer op. Leuk gezicht!

Het is mooi weer geworden en de stoelen kunnen er weer uit en voor bij de camper is het heerlijk.

We slaan de thee over deze keer omdat we laat gegeten hebben.

Maar het wijntje slaan we niet over en kunnen buiten blijven zitten tot de zon achter de bomen verdwijnt. Er komt wel een mevrouw langs die om het gele boekje vraagt om te controleren of we wel gevaccineerd zijn, ja we zijn in Duitsland waar de regels strenger zijn dan in de overige landen die we bezocht hebben!

Bep gaat om 7 uur aan het eten beginnen en ik ga dit even typen.

Het is mooi als we vandaag de zon weer zien onder gaan!