Kolobrzeg

30 juni 2021 - Kołobrzeg, Polen

Woensdag 30 juni,

Gisteravond geen regen meer gehad. Op het nieuws gezien dat Oekraïne ten koste van Zweden doorgaat.

Vanmorgen weer warm maar half bewolkt. Na het eten ruimen we op en gaan nog even het grijze water lossen, de WC en schoon water tappen (50ct, 50 L water)

Om 9.20 gaan we op weg naar de volgende halte. We gaan over de 96 door een golvend landschap met veel akkerbouw en een verdwaalde veeboer. We gaan nog een stuk binnendoor, over de 110, die soms erg smal is, naar Anklam. Daar verder over de 109 naar Pasewalk waar we nog een klein regenbuitje hadden.

Hier staan enorm veel windmolens die vandaag wel draaien. De dagen daarvoor stonden ze stil, in de Mercedesstand!

We komen weer op de A20 en gaan op een parkeerplaats koffie drinken.

We rijden verder naar de Poolse grens en het is 29 graden! (Gelukkig airco!)

Bep had alle papieren bij de hand, paspoorten en Corona documenten, maar we waren de grens over zonder iemand te zien.

Over de A6 die in het begin druk was maar toen we op de S3 zaten richting Gdansk was het erg rustig op de weg. Een prachtige weg, aangelegd met Europees geld, dus ook een beetje van ons. Ik denk dat het twee jaar geleden klaar was. Op een prachtige parkeerplaats gestopt met een prachtig sanitair gebouwtje. Daar gegeten en dan het laatste stuk naar Kolobrzeg. We zagen in de verte donkere wolken en ook soms dat de weg nat was.

Even voor Kolobrzeg begon het te regenen en het stukje weg van de snelweg naar de stad was een ouderwets Poolse asfaltweg, dus slecht en druk. De Tom Tom bracht ons netjes voor de poort van de camping. Ons ingeschreven en een mannetje op de fiets bracht ons naar de plaats.

De regen was weer opgehouden toen wij ons installeerden. Praatje gemaakt met de Duitse buurman die “ der Mannschaft” ook slecht vond en het niet verdiende om te winnen. Hij wilde wel sponseren voor een bril voor Müller die alleen voor de keeper miste.

Wij zitten vlak bij de Oostzee en daar zijn wij naar toe gelopen. Mooi strand waar ze ook wedstrijden deden met strandvollybal. Stukje langs het strand gelopen en dan weer terug. Thee gezet en dat buiten gedronken want het was al weer warm. Maar even na vijven viel er een druppel regen en zijn we binnen een wijntje gaan drinken.

Onder het eten was het al weer droog en als de afwas gedaan is gaat Bep douchen, ik had me gisteren al afgeschrobd.

Kolobrzeg is een plaats aan de Oostzee en heeft 45,000 inwoners. Het werd in 971 voor het eerst genoemd.

In 1255 werd de stad opnieuw ingericht en bevolkt met stedelingen uit noord Duitsland, voornamelijk uit Rostock en Lübeck. Het kreeg stadsrechten en werd al vroeg lid van de Hanze.

In WOII waren hier van jan. tot maart 1945 250.000 vluchtelingen die van hier over het water naar het westen wilden vluchten voor de Russen en het oorlogsgeweld. Tussen 5 en 18 maart werd rondom de stad slag geleverd tussen de Duitse en Russische troepen waarbij 90% van de bebouwing in de as werd gelegd. 75.000 burgers en militairen werden via de koopvaardij en vissersschepen geëvacueerd naar het westen. 600 tot 800 Duitse soldaten sneuvelden, 17.000 burgerdoden en 1441 Poolse en 257 Russische soldaten sneuvelden. Na de oorlog werden 34.000 Duitse inwoners verdreven waarbij er velen omkwamen. De stad werd na de oorlog snel opgebouwd met hoogbouw, nadat het stadhuis en de Domkerk waren herbouwd. Het verwoestte centrum werd pas in de 90 ter jaren in historische stijl vorm gegeven.