Stralsund

29 juni 2021 - Stralsund, Duitsland

Dinsdag 29 juni,

Gisteravond nog tot laat buiten gezeten en binnen nog een spel scrabbel gedaan.

Op teletekst gezien dat Spanje na verlenging doorgaat en Frankrijk na verlenging één strafschop miste en Zwitserland dus door gaat, verrassing!

Vanmorgen werden we gewekt om half acht door een regenbui. Was na 10 min. al weer over en even daarna scheen de zon.

Na het eten ben ik Wismar ingelopen, een stad met 42.500 inwoners. Het was al weer warm en we wilden op tijd vertrekken dus bleef Bep bij de camper en meteen de boel opruimen.

Langs de Haven waar heel veel zeilboten lagen en ook een enorm passagiersschip. Loop naar de Altstadt waar het nu nog heel rustig is. Naar de Mariakerk waar alleen nog de toren van overeind en dat komt omdat de communisten van de DDR in augustus 1960 de kerk hebben opgeblazen. Dan loop ik nog naar de St Joriskerk die ook gebombardeerd werd en de ruïne werd pas na “die Wende” opgeruimd en met herstellingswerken mee begonnen.

Ik loop weer terug en Bep heeft alles opgeruimd en we gaan eerst koffie drinken. Stoeltjes er uit en lekker in de schaduw zitten. Het is broeierig warm, zo’n 27 graden en dat om 10 uur!

Na de koffie de boel inpakken en als we gelost hebben vertrekken we om half elf uit Wismar.

Eerst de drukke stad uit en dan over de 105 richting Rostock. Ze hebben aan de weg gewerkt en je mag maar 30km/u. over 15km, bleek later. Duitsers zijn gedisciplineerd en houden zich aan de borden,  en ook bij 50, 70 of andere snelheden. Dus dat hield wat op. De Tom Tom stuurde ons bij Rostock op de snelweg en dat hielden we zo omdat we die andere weg al een paar jaar geleden gereden hadden.

Dat schoot lekker op en om 13.00 kwamen we op de camperplaats in Stralsund aan. Mooie plaats uitgekozen, luifel uit en eten. Om twee uur zijn we naar de stad gelopen, een kleine 2km.

Stralsund heeft bijna 60.000 inwoners en was ook één  van de eerste steden die zich bij de Hanze aansloot. Daar getuigd een groot aantal historische gebouwen aan. Ook hier veel schade door bombardementen door geallieerden op 6 oktober 1944. Na de oorlog zijn veel gebouwen weer hersteld. Het stadhuis uit de 13e-14e eeuw, de Mariakerk waarvan de toren diverse malen is ingestort. In 1548 was het het hoogste gebouw van de wereld, 151m hoog. Nu is hij 104m hoog.

De  Nicolaaskerk in 1234 mee begonnen te bouwen, gelijk met het stadhuis, ook na de oorlog hersteld en de Jacobiekerk uit de 14e-15e eeuw. Deze zwaar beschadigde kerk werd na de oorlog geplunderd en in 1949 begonnen met herstelwerkzaamheden.

Het is best druk in de stad en ook warm, broeierig. We lopen een route en krijgen zo een indruk van de stad en gaan weer terug naar de camper. Draaien de luifel weer uit en gaan wat drinken. Als we aan een biertje/wijntje zitten horen we het in de verte wat donderen. Tegen 6 uur valt er een spatje en we ruimen ons terras op. Ik ga hier douchen,(1euro voor 4 minuten) want de Duitsers zitten nu voor de TV naar Engeland-Duitsland te kijken. Als ik terug kom dan vallen er grote druppels en ik ga ook de wedstrijd kijken. Maar het gaat hevig onweren en ook regenen. Hier heb je goed internet dus verder via de IPad kijken. Best een spannende wedstrijd en het lijkt er op dat diegene die het eerste doelpunt scoort de wedstrijd wint.  Engeland wint na jaren weer eens een keer van Duitsland en de supporters zijn door het dolle heen. De elftallen van “de poel des doods” liggen er allemaal uit. Het is stil op de camperplaats!

1. Corrie en Fren:
    29 juni 2021
    Veel plezier en mooi weer tijdens deze leuke reis die jullie op de voorgenomen route nog te gaan hebben👌💪👀
  2. Diane Honingh:
    29 juni 2021
    Inderdaad, de hele poule des doods is naar huis! Wie had dat gedacht. Frankrijk was toch echt de top favoriet. Wat denk je? Maakt België kans, als de Bruyne weer mee kan doen?