Leba

2 juli 2021 - Łeba, Polen

Vrijdag 2 juli

Gisteravond werd het om half acht droog en een uur later de luifel opgeruimd.

Vanmorgen half bewolkt en af en toe de zon en 19 graden.

Hier op de camping staan ongeveer 50 campers en caravans waarvan 90% Duitsers.

Rest Polen, één Deen en een Zweed. Ook slechts één Nederlander en dat zijn wij.

Als ik betaald heb en een mannetje de stekker uit het stopcontact gehaald heeft vertrekken wij om 9.05  uit Kolobrzeg. Maar eerst nog afscheid genomen van de Duitse buurman die nog een tip gaf omdat er een stuk weg was afgesloten. We rijden weer naar de A6 en gaan richting Gdansk.

Maar bij Kozalin nemen we een afslag te vroeg, op aanraden van de buurman, en komen in de buitenwijken van de stad. Wat een armoedige zooi van loodsen stond daar!

Maar we moesten weer op de goede weg komen en wilde niet door het centrum van de stad.

Via de borden en met hulp van de TomTom kwamen we weer op de goede weg en waren we de afgesloten weg voorbij. Op de A6 richting Slupsk. De voorbereidingen voor de snelweg zijn wel gemaakt maar de weg is nog niet helemaal doorgetrokken, dus verder met tegemoetkomend verkeer. Ik denk dat het geld op was, kregen niet meer van de EU!

Even voorbij Slupsk getankt, voor €1,30 de liter, en de Tom Tom wilde ons steeds links af hebben maar die wegen stonden ons niet aan en zijn we bij Lebork de 214 op gereden naar Leba. Onderweg geen knappe parkeerplaats gezien dus de koffie was er bij ingeschoten. Over een prachtige weg (ook Europees geld?) reden we naar Leba een havenplaats aan de Oostzee met 3900 inwoners. We hadden een camperplaats bij de haven op het oog en daar naar toe gereden. Het laatste stukje weg zou een boer niet eens door zijn land willen hebben!

Maar er was plaats bij de haven en de camper op een plaats gezet en naar de havenmeester gelopen. Die was er niet dus eerst een kop koffie want daar waren wij aan toe (12.30) daarna was de goede man er en heb voor één nacht betaald zonder stroom. (17,50)

Na het eten gaan we naar het stadje en zien veel toeristische stalletjes langs de kant van de weg. Ook een soort kermis. De  haven is rommelig en er lagen enkele vissersboten. Ook waren ze vis aan het roken (Piet H!) en dat had goede aftrek. Wij zijn nog een stukje verder gelopen maar toen weer terug want er was niet zoveel te zien. Leba moet het van de toeristen hebben denk ik want er zijn hier veel campings in de buurt en het heeft een mooi strand.

Ik loop nog even naar het havenhoofd zodat ik de Oostzee en het strand kan zien.

De haven zelf is nog niet zo oud net als de gebouwen er omheen. Aan de overkant zijn ze een groot gebouw aan het bouwen. De luifel had ik uitgedraaid om te drogen maar om half vijf valt er weer wat regen. Het is niet koud dus drinken we ons wijntje na de thee buiten op.

Om half zes gaan we toch naar binnen want het blijft regenen en het wordt frisser buiten.

Als Bep om 18.45 het eten gaat maken maak ik het verslag van vandaag.

Dit gedeelte van Polen hoorde voor De oorlog bij Duitsland, vandaar de oude benamingen van de steden nog Duits zijn. Szczecin was Stettin, Kolobrzeg was Kolberg, Koszalin was Köslin en Gdansk was Danzig en zo zijn er nog meerdere steden die een Duitse naam hadden. Na de oorlog werden velen Duitse inwoners verdreven of vermoord.

1. Diane Honingh:
    2 juli 2021
    Vanmorgen schreef ik dat het zo’n troosteloze ochtend was. De middag was stukken beter. De zon kwam door en de temperatuur vloog omhoog. Dus heerlijk buiten gezeten en in de namiddag met de mannen even iets gedronken op Rembrandtplein. Net eerste helft België Italië gezien en nu klaar voor de tweede helft. Fijne avond nog. X