Elblag

3 juli 2021 - Elblag, Polen

Zaterdag 3 juli

Gisteravond een drukke TV avond. Eerst Vera, toe nog de laatste 20 minuten van België-Italië en dan nog een oorlogsfilm, we lagen laat op bed!

Die wedstrijd was mooi om te zien, twee ploegen die 110% inzet gaven en er voor gingen. De dood of de gladiolen! België verloor van een geketend Italië dat nu in mijn ogen de beste kans heeft om Europees kampioen te worden.

Vanmorgen half bewolkt en 20 graden. Na het eten de boel weer rijklaar maken en we vertrokken om 9.20 uit Leba. Meteen al een oponthoud, activisten hadden de rotonde, net buiten het stadje bezet en van vier kanten stond er een enorme file. De politie loste het op en na een kwartier reden we weer. Over de 214 naar de 213 die van mindere kwaliteit is. Soms smal, slecht asfalt en bomen dicht langs de weg. Ook door de bomen niet zoveel van het landschap gezien. Hoofdzakelijk akkerbouw en mais en een enkele veeboer. De dorpjes zijn erg grauw en niet goed onderhouden. Wel in een paar dorpen enorme kerken! Over de 218 naar de A6 waar we net een Lidl miste die op de hoek stond terwijl wij al voorgesorteerd stonden. Maar even verderop weer een Lidl en daar heeft Bep boodschappen gedaan. Ook daar koffie gedronken omdat we onderweg geen parkeerplaats voor een camper tegenkwamen. We reden om 11.50 weg bij de Lidl en kwamen meteen in een file waar we in 50 minuten 12 km opschoten! Dat kwam door de vele stoplichten en dat de vierbaansweg de steden door midden snijdt en er vele op en afritten zijn. Als we naar de Poolse auto’s kijken gaat het goed met de Polen. Ze rijden allemaal in knappe auto’s je ziet er geen Barrels tussen. Ze hebben wel een eigen rijsteil, ze hebben weinig geduld en negeren vele borden!

We zouden langs de kust over Sopot maar dat hebben we maar links laten liggen. Ook Gdansk hebben we al in 2019 gezien met de ACSI reis, dus daar ook voorbij. Gelukkig dat we met die reis al heel veel hoogtepunten hebben gezien want als we die ook nog eens moesten aandoen komen we voor de winter niet thuis! We komen op de A7 en dat rijdt weer lekker door. (Ook met Europees geld aangelegd) Over de rivier de Wisla en de rivier de Nogat, komen langs Malbork (ook al geweest) en slaan af bij Elblag.

Daar de camping op en we werden geholpen door een oud baasje (ong. 70!) die erg vriendelijk was en ons inschreef. Mochten zelf een plaats uitzoeken vanwege de schotel.

Camper neergezet en eerst gaan eten.

We staan aan de rivier de Elblag waar de stad met 130.000 inwoners naar vernoemd is.

We maken er een rustige middag van met wat lezen en even rondkijken.

Luifel uitgedraaid, want hij is nog steeds niet helemaal droog. Na de thee een wijntje en dat drinken we op onze twee kleinste kleinkinderen, Bram en Annabel, die vandaag hun verjaardag vieren (8 en 6 jaar)

Als Bep het eten gaat maken ga ik in de administratie.