Mariager

26 april 2019 - Mariager, Denemarken

Vrijdag 26 april

Gisteravond naar een Engelse detective gekeken en weer op tijd naar bed omdat na elven de oogleden gaan zakken! Nog even buiten geweest en het was zo stil, zo donker en een hemel vol met sterren die ik in lange tijd niet gezien had.
Vanmorgen weer op tijd wakker en het zoemertje aan gezet. Als we er uit gaan is het behaaglijk en gaan we aan het ontbijt. Met het afwaswater maak ik altijd even de voorramen schoon want daar zitten vaak veel insecten op en dat wil ik een beetje bijhouden. We zouden niet zo laat weg maar de Nederlandse buurvrouw kwam even buurten! Kwam van Texel en was voor het tweede jaar met de camper. Was eerst schooljuffrouw maar toen ze niet genoeg papieren had voor de basisschool besloot ze om scheepstimmerman te worden! Ze kwam in Lelystad terecht bij Willem Vos die daar de Batavia aan het maken was. Willem Vos komt uit Broek in Waterland dus genoeg stof om over te praten. Ook heeft zij een oude vrachtboot waar ze nog mee vaart. Om te zien was het ook echt een Texelse schipper! Ook de zeeën bij Denemarken bevaren met haar vorige man die overleden is. Deze nieuwe man is niet zo'n zeeman en dat vindt ze eigenlijk jammer. Woont in Oudeschild en boot voor de deur! Ze moet nog een paar jaar werken, weer als schooljuffrouw. Nu dus met de camper waar ze wel aan moet wennen. Bep was ondertussen gaan breien en na een half uur gingen we weer op pad (9.20). We reden naar Frederikshavn waar grote boten in de haven liggen en ook Marineschepen. Doorgereden naar Saeby waar ook een haven is. Langs de kust verder naar Voersa Havn waar we bij de haven koffie gingen drinken. Dan weer verder langs de kust naar Hals. Onderweg hoofdzakelijk landbouw. Het is hier gortdroog en de boeren zouden wel een week regen kunnen gebruiken (wij niet!) daarna rijden we richting Aalborg. Hier rondom Aalborg zit het vol met Viking erfgoed. Hiervandaan gingen ze naar Europa en Engeland om het een en ander te roven! Ook zijn ze in Canada geweest! Wij gingen bij Norre Sundby een grafheuvel bezoeken. Toen we aankwamen leek het wel oorlog want er naast is een militair oefenterrein. Ook is daar een museum maar dat was dicht (etenstijd?) Hier liggen 680 graven waarvan de oudste van 400n. Chr. zijn en de jongste van 900n. Chr. Na dat bekeken te hebben terug naar de camper en eerst gaan eten. Dan weer verder over de brug bij Aalburg en een stukje snelweg. Afgeslagen en door een heuvelachtig gebied op Hadsund aan. Daar de brug over en langs het Mariager Fjord naar Mariager. De camper neergezet en het dorpje in gelopen waar veel vakwerkhuizen zijn. Echt gezellige dorpjes zijn we nog niet tegen gekomen. Ook geen terrasjes, misschien omdat de drank te duur is. Ook naar de kerk gelopen die van de Deense Volkskerk is. Mariager heeft ong 3000 inwoners en is in de Middeleeuwen ontstaan. Als vissersdorp en had een veerdienst met het noorden. In de 15e eeuw kwam er een klooster dat voor voorspoed zorgde. Er kwam handel en vakwerkmensen. In 1536 kwam de reformatie zodat het klooster haar invloed verloor. In 1588 werd het door de Koning opgeheven. Alles liep terug zodat het in 1801 slechts 414 inwoners had! In 1927 kwam er een treinverbinding en er vestigden zich een cementfabriek en ook een zoutfabriek     (nu onderdeel van Akzo Nobel). We pinnen nog geld en lopen terug naar de camper. We rijden een stukje terug om daar op een camperplaats bij het haventje te gaan staan. Maar daar staan nog allemaal boten die te water gelaten moeten worden en om daar tussen te gaan staan, nee want dan staan wij alleen. Dus weer naar Mariager gegaan en daar bij de plaatselijke camping geïnformeerd. Daar is een Quick Stop en dan kan je voor de camping gaan staan zonder faciliteiten voor een gereduceerde prijs. Dus dat gedaan met stroom en de camper op de daarvoor bestemde plaats gezet. Bep thee gezet en die daarna nog met dochter Diane gebeld om weer helemaal op de hoogte te zijn. Ook zij gaan op reis net zoals de andere kinderen (voorjaarsvakantie!) om 17.00 uur is het tijd om de wijnfles te pakken en tegelijk begint het te regenen en te onweren. Vandaag best redelijk weer gehad met als 20 gr de hoogste temperatuur.
Nu dus regen en de boeren zullen blij zijn. Van mij mag het tegen als het morgen maar weer droog is. Bep kookt weer wat lekkers en na de afwas wat TV en dit even afmaken.