Skagen

25 april 2019 - Skagen, Denemarken

Donderdag 25 april

Gisteravond met wat TV kijken en lezen de avond doorgebracht. Ook nog even de route doorgenomen voor deze dag.
Nadat we de enveloppe met geld in de brievenbus gedaan hebben vertrokken we  om 8.40 uit Veslos en komen nog een Vikinggraf tegen. We stoppen niet want zijn net onderweg en het zijn enkel wat stenen! We rijden eerst naar Bulbjerg, een hoge duin van 47 meter waar ook een bunker is uit de tweede wereldoorlog. Daar uitgestapt en wat rondgewandeld en daar heb je een prachtig uitzicht over de kust. Ook daar een prachtig wandelgebied en ook een toiletgebouw voor heren en dames en erg schoon! Daarvandaan rijden we via Fjerritsen en Aabybro richting Lokken. Halverwege gestopt bij een mooie parkeerplaats om koffie te drinken. Ook daar een prachtig schoon toiletgebouw voor dames, heren en invaliden.( dit kan hier, waarom in Nederland niet?) Dan verder naar Lokken en daar de eerste boodschappen gedaan bij Brugsen, een hele grote supermarkt. Je bent vreemd en dan is het zoeken wat je nodig hebt.  Gelukkig hebben we op advies een voorraadje wijn meegenomen want als je hier de prijzen van drank bekijkt zou je spontaan lid van de blauwe knoop worden! Bep zadelde mij op met het kopen van brood. Ik twee mooi uitziende stokbroden in de mand gedaan en Bep nog wat meer in de mand gedaan. Als de boodschappen op hun plaats liggen in de camper vertrekken we weer. Even voorbij Lokken volgen we de Margriet route weer en komen bij een vuurtoren, Rubjerg Knude Fry. Deze vuurtoren is in 1899 gebouwd en op 27 dec. 1900 in gebruik genomen. Tot 1968 dienst gedaan en daarna tot 2002 als museum dienst gedaan. Daarna is hij door erosie en stuifzand, dat ze enkele keren hebben moeten verwijderen, verlaten. Hij staat 60m boven de zeespiegel. De camper daar geparkeerd en er naar toe wandelen, zo'n 2 km. Het eerste stuk gaat best maar het laatste stuk is door het mulle zand omhoog klimmen! Ik kreeg een flashback van vroeger toen ik met schoolreisje naar de klimduin ging bij Bergen (Kraantje Lek?) Je kon ook de vuurtoren beklimmen wat ik gedaan heb. Dan heb je een prachtig uitzicht over de omgeving en de kustlijn. Dan weer terug wat een stuk beter ging. Daar hebben we meteen gegeten. Ik haalde het lekkere zachte stokbrood uit de verpakking en dat begon enorm te stinken naar knoflook! Maar ja, ik had het gekocht en dus het ook maar eten, maar lekker!!!  Na het eten zijn we weer verder gegaan richting Hirtshals waar een grote haven is. Daar vertrekken ook Ferry's naar IJsland. Even daarvoor getankt zodat we weer een paar honderd kilometers kunnen rijden. Via Hirtshals naar Skagen de meest noord oostelijke stad van Denemarken. Wij reden nog een stukje door, naar Grenen. Daar waren we om 14.45 en de traktor met salonwagen zou om 3 uur vertrekken naar het meest noord oostelijke puntje van Denemarken. Dus nog even rondgewandeld en ook hier zijn diverse Bunkers. Je kunt er ook naar toe lopen en dat is 3 km. Maar je moet ook weer terug en dan wordt het te laat. Dus we werden door het mulle zand naar dat speciale plekje gebracht. Op het punt waar de Noordzee en de Oostzee bij elkaar komen, het Skagenrak. Ook zijn er dikwijls zeehonden die daar liggen maar net nu wij er waren, waren zij er niet! Na een kwartier weer terug en naar de camper. Even beraadslagen en we besloten om naar een camperplaats te gaan 25 km terug.
En dat bleek een goed besluit want toen we er kwamen om 16.15 scheen de zon en was het weer heerlijk. We staan bij een boerderijtje die 20 camperplaatsen achter de boerderij heeft. De eigenaren hebben alleen nog wat paarden die achter ons grazen. Er staat slechts één camper en als wij buiten aan de thee zitten komt er nog een Duitser. Het is heerlijk weer dus ons terras geopend en eerst de thee en daarna het wijntje gedronken. Bep om 18.45 naar binnen om het eten te gaan maken voor ons. Ik het terras opgeruimd en ook naar binnen gegaan omdat de zon achter de wolken verdwijnt. Weer lekker gegeten en na de afwas ik nog even een verkenningsronde om te kijken hoe het hier allemaal werkt.

1. Diane Honingh:
    25 april 2019
    whahaha, bij je foto's staat altijd de locatie. Die is vandaag: Soest, Nederland. Dus je kunt wel allemaal zeggen dat je in Denemarken bent, maar ondertussen...

Hier is het weer een stuk minder geworden, jammer hoor. Mooi weer went snel!
  2. Kees:
    25 april 2019
    Bij mij staat richardson, texas, VS