Mikkeli

18 juli 2021 - Mikkeli, Finland

Zondag 18 juli

Gisteravond nog lang buiten gezeten en nog een wandelingetje gemaakt en de zon onder zien gaan in het meer. Daarna nog scrabbelen en Bep won weer omdat ik bij de laatste 5 letters de Q trok en met die 10 punten aftrek verloor!

Vanmorgen weer mooi weer, 22 graden om 8 uur.

We reden om 9.50 weg uit Parikkala. Eerst stukje 6 en dan de 14. We slaan af naar de 4794 die ons naar Kerimaki brengt. Daar staat een van de grootste houten kerken van de wereld. Er zijn er nog twee die groter zijn. Het is een katholieke kerk en is tussen 1844 en 1847 gebouwd. 45 meter lang en 42 breed. In totaal kunnen er 5000 mensen in maar die zitten er nu niet. Er is wel een dienst aan de gang dus kunnen wij de kerk vanaf de achterste bank bekijken. Voor de winter is er een kleinere kerk achter gebouwd om het ‘s winters te kunnen verwarmen. Daarvoor staat een toren en daarin kan je wat souvenirs kopen. Op het kerkhof liggen veel soldaten die in de oorlog gesneuveld zijn met allemaal mooie rode begonia’s achter hun steen. Wij drinken daar koffie in de camper en gaan weer verder. Over de 14 naar Savolinna waar een kasteel staat. Het was nog even moeilijk om een parkeerplaatsje te vinden maar toch gevonden nadat ik een buurtbewoner er over gevraagd had.

Dit kasteel, Olavinlinna, werd in 1475 gebouwd om Savonna te beschermen tussen het Koninkrijk Zweden en zijn Russische tegenstander. Tijdens de Russische -Zweedse oorlog (1741-1743) kwam het in 1743 in Russische handen. Dit duurde tot 1812 en werd het in leen gegeven aan Finland. Het is een prachtig kasteel om te zien en je kan er ook naar binnen maar dat kostte ons €24,— en dat vonden wij teveel. Dus het kasteel goed van de buitenkant gezien, en daar op het tusseneilandje nog wat rondgelopen en dan weer terug naar de camper. Ik had gezien dat hier de brandstof “goedkoop” is. Elders betaal je tussen de 1,58 en 1,62, maar hier is de diesel 1,47.

Dus daar de tank volgegooid en verder gereden. Tot even voorbij Juva gestopt om te eten. Het was de hele weg al weer warm geweest, 28graden, en toen wij het eten op hadden en weer weg reden begon het te regenen. Ook wat gedonder in de verte. Ook begon het te waaien en af en toe een stortbui. En de temperatuur zakte tot 17 graden! Ze zijn hier een nieuwe weg aan het aanleggen en het zand stoof bij ons over de weg!

Het bleef regenen tot wij bij de camping in Mikkeli aankwamen. Daar ingeschreven en konden zelf een plaats zoeken op deze grote camping. Het valt op dat stroom overal duur is, hier 7 euro per dag! We nemen het wel, kan alles weer opgeladen worden.

Als de camper staat eerst thee drinken en dan samen aan de was. Bep had gisteren al een emmer klaargemaakt en was vandaag al lekker door elkaar geschud. Maar hier is het in orde, er is een mooie wasplaats en ook wasmachines.

Als de was klaar is hangt Bep die op en zijn we aan een wijntje toe.

Als we klaar zijn met eten is de was bijna droog want het is weer mooi weer geworden.

Kunnen nog even onder de luifel buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    18 juli 2021
    Mooie kerk en wat een prachtig weer in de ochtend!
  2. Elaine & Wiebe:
    19 juli 2021
    Wat zijn jullie een heel eind gekomen! Veel plezier nog.
    groetjes,