Parikkala

17 juli 2021 - Parikkala, Finland

Zaterdag 17 juli

Gisteravond na de thee nog een rondje gelopen naar het einde van de landtong. Daar is een recreatiegebied waar een speeltuin, bbq plaatsen, strand en een haven is.

Ook liggen er in de andere haven nog twee oude boten. Daarna nog buiten gescrabbeld want echt donker wordt het niet!

Vanmorgen niet zo warm als de afgelopen dagen, 21 gr in de schaduw (8 uur)

Ik vraag aan de aardige overbuurvrouw of het ver lopen is naar de stad. Zij verteld mij hoe te lopen en ook hoe ver het is.

Stel het voor aan Bep en om half tien gaan wij naar het centrum van Hamina. Daar staan een paar mooie gebouwen, het stadhuis uit 1798 en in 1840 gerenoveerd, de St. Janskerk tussen 1841 en 1843 gebouwd en de Orthodoxe St Pieter en St Paul kerk uit 1837. Er staan nog enkele mooie gebouwen zo rond het Stadhuis.

We lopen nog naar het marktplein waar markt is met groenten en fruit en bloemen!

Daarna lopen we weer terug en komen langs de Lidl en nemen daar wat boodschappen mee.

Bij de camper teruggekomen gaan we eerst koffie drinken.

Daarna vertrekken we om 11.20 naar de 7 die ons naar Vaalimaa brengt, vlak bij de grens met Rusland. De weg er naar toe is prachtig het landschap woest met hier en daar wat akkerbouw en grasland.

Net voor de grens pakken we de 387 wat ook weer een prachtige heuvelachtige weg is door een mooi landschap met veel bossen, meren en hier en daar wat akkerbouw en grasland. De wegen zijn zo rustig, af en toe kom je een auto tegen.

Dan komen we op de 6 naar Lappeenranta en rijden daar even voorbij naar een ABC tankstation.

Daar kan je water tanken, je vuile water lozen en de WC leegmaken en dat voor niets!

Als dat gebeurd is zoek ik een parkeerplaats om te baan eten. Die vind ik bij een rivier waar we de camper in de berm parkeren en eten gaan. Daarvandaan een slaapplaats intoetsen en komen via een 2km lange grindweg op een parkeerplaats dicht bij een B&B. Het is helemaal achteraf en we zouden er eerst blijven staan maar toch maar doorgereden, 20km verderop, naar Parikkale.

Daar de camperplaats opgezocht en de camper neergezet onder een boom, het is al weer 26 graden! Ik spreek een man, die al met zijn 54ste gepensioneerd is, en hij wijst me de S Market aan wat een hele grote supermarkt is. Dus wij daar heen en we hadden water nodig om te drinken maar kwamen met een vol boodschappenmandje bij de kassa. Hier is alles wel iets duurder dan in Nederland!

Dan aan de thee, in de schaduw van een boom en de dag vliegt om. Ik loop nog even naar de Kiosk om te vragen hoe de WC’s open gaan maar de vrouw zegt dat ze open zijn maar dat is niet zo want ik neb dat zelf geconstateerd. U kunt ook naar de S Market die morgen ook open is! Ook vraag ik wat de stroom kost en dat is 10euro! En dan nog een borg van 10 euro voor de sleutel van het kastje! Dus maar geen stroom, we hebben een zonnepaneel op het dak en de zon schijnt volop.

Na het wijntje/biertje gaat Bep om 19.00 uur aan het eten beginnen. We eten dus laat maar vanmiddag ook laat gegeten. De thermometer wijst al weer 32 graden aan als we om half acht gaan eten!

Parikkala is een stadje van 4800 inwoners maar heeft wel veel voorzieningen, ligt aan een prachtig groot meer met veel watersport.

1. Diane Honingh:
    17 juli 2021
    Het klinkt als een mooi land. Lijkt me vreemd dat het nauwelijks donker wordt! Wij vandaag een we doen niks dag. Morgenochtend willen we de gorges d’ardeche rijden dus op tijd weg, want zondag en veel Fransen hier op vakantie.