Moulins

9 september 2022 - Moulins, Frankrijk

Vrijdag 9 september

Net toen ik het blog had weggestuurd zette wij de TV aan en was de nieuwe president van Engeland, Liz Truss, op het scherm en die maakte bekend dat Koningin Elisabeth was overleden.

In Balmoral Castle, Schotland, waar ze zo graag verbleef. Zij was een verbindende factor voor het Verenigd Koninkrijk, een soort moeder voor de Britten. 70 jaar zat ze op de troon en de meeste Britten weten niet anders dat zij de Koningin was. Charles zal er een hoop aan moeten doen om in de buurt van zijn moeder te komen.

Na “de beste zangers” nog veel over Koningin Elisabeth op de TV die daar veel aandacht aan schonk. Nadat de kerkklok 12 had geslagen gingen wij naar bed.

Vanmorgen half bewolkt en zo’n 16 graden buiten. We maken de camper weer rijklaar om naar de volgende etappeplaats te rijden. Om 10 uur rijden we daar weg, en het zou een klein stukje zijn maar we reden verkeerd ( wat moeten we zonder Tom Tom en hoe deden we het vroeger zonder?).

Via een omweg kwamen we dus in Beaulon waar we wel meer gestaan hebben. Maar de mooie plekken, tegenover het haventje, waren ze aan het renoveren en is tot 28 september verboden voor campers. Aan de andere kant van de weg is ook een camperplaats maar er stond er maar één en die vertrok. Wij daar koffie gaan drinken en besloten om naar Moulins te gaan. Dus daar om 11.05 vertrokken en we kwamen om 11.50 aan op de grote camperplaats in Moulins. Even zoeken hoe we de slagboom omhoog krijgen maar met behulp van een Franse vrouw de juiste handelingen verricht.

Plaatsje gezocht op deze voormalige camping en de boel geïnstalleerd.

We zaten net te eten toen het begon te regenen. Maar na een kwartiertje was het weer droog.

Moulins is in de 10e eeuw gesticht en heeft zijn naam te danken aan de vele watermolens die aan de rivier stonden.

Van 1327 tot 1527 was het de hoofdstad van het Hertogdom Bourbon. Door verraad kwam het Hertogdom aan de Franse Kroon.

In 1562 probeerden de Hugenoten tevergeefs de stad in te nemen zodat het katholiek bleef.

In de 17e eeuw werd  het een zetel van diverse kloosters. In die eeuw bloeide de stad op, omdat de Allier nog bevaarbaar was en er goede smeden waren om harnassen zwaarden en messen te maken. Ook werd er handel gedreven via de rivier.

Omdat de rivier sterk stroomde begaven vele bruggen het die over de rivier gingen. In 1753 werd begonnen met het bouwen van een solide brug , Pont Régemortes, die in 1763 klaar was.

Wij gaan naar de stad en lopen over die brug naar het centrum. Eerst komen we bij Église Sacre Coeur een kerk die in 1869 voltooid is. Groot, maar eenvoudig van binnen. Bep steekt wel nog een kaarsje op voor die ons dierbaar zijn.

We lopen verder en komen bij het restant van het kasteel van Bourbon, dat uit de 14/15e eeuw stamt. Daarachter is de Onze Lieve Vrouwen Kathedraal die tussen 1468 en 1540 gebouwd is.

De twee torens, die er voor staan, zijn uit de 19e eeuw, toen Moulins Een Aartsbisdom werd. Een imposant gebouw!

We lopen verder naar de VVV en krijgen wat informatie van de stad. Er zijn een paar Musea maar hebben eigenlijk al veel gezien. Het valt ons een beetje tegen. Komen langs het stadhuis en dan nog wat winkels die Bep leuk vindt.

We hebben ook nog een wandeling gekregen van de VVV en die doen we. Langs de oever van de Allier en dan de oude spoorbrug over die nu geschikt is voor fietsers en voetgangers. Jammer dat het is gaan regenen maar hadden regenjassen en paraplu’s mee!

Waren om 4 uur weer terug dus tijd voor een kop thee.

Het wijntje kunnen we toch weer buiten drinken omdat de zon weer volop schijnt.

Bep gaat eten maken en het is al laat dat we dat op gaan eten!

Tijdens het eten krijgen we een behoorlijke bui, het dak is weer schoon!

1. Diane Honingh:
    9 september 2022
    Hier waren vanmiddag ook wel wat buien, vanavond ook trouwens.