Lac de Vassivière

10 september 2022 - Peyrat-le-Château, Frankrijk

Zaterdag 10 september

Gisteravond geen regen meer gehad en dus een rustig avondje TV.

Vanmorgen scheen de zon weer en dat was goed voor ons zonnepaneel want we staan hier zonder stroom.

We gaan weer verder want hier hebben we het gezien, dus de camper weer rijklaar maken.

Met het kaartje in de automaat gaat goed, de slagboom gaat open en we vertrekken om 9.45 uit Moulins. We gaan binnendoor over de D33, een rustige landweg, niet te breed. Hier is veel veeteelt, hoofdzakelijk vleeskoeien.

We rijden richting Montluçon en even daar voor gaan we koffie drinken. We rijden langs Montluçon en komen op de N 145 die een stuk vierbaans is. We slaan af bij Gouzon en gaan meteen bij een supermarkt boodschappen doen.

We tijden richting Aubusson en slaan daar even voor af naar Fourneaux. Daar zouden we op de camping staan van Nederlandse eigenaren. Ik stap uit, loop naar de receptie, het is tien voor één , en er gaat een andere deur open en die onaardige man zegt in het Engels: “ ik zit te eten en we gaan pas weer om 6 uur open”. Dan is het niet zo moeilijk, we stappen weer in en rijden een stukje terug waar we een mooie parkeerplaats hebben gezien waar we kunnen eten.

Dus daar de camper neergezet en de spullen er uit en bij een pick nick tafel gaan eten. Heerlijk weer en zoeken een andere camping uit.

Na drie kwartier vertrekken we weer en rijden naar de camping van Aubusson. Komen daar en is vanaf 1 september gesloten!

Dan maar weer een ander stek zoeken. Het wordt een camperplaats bij het meer van Vassivière.

Maar de Tom Tom wijst ons de kortste weg en die is ook over boerenlandweggetjes, smal, veel bochten en ook door de bossen. Maar we komen bij het meer, rijden over de stuwdam en komen op de camperplaats. Het is een camperplaats voor 120 campers maar er staan er maar drie!

Via de automaat betaald en wij een mooi plekje in de zon uitgekozen. Als de camper staat gaan we even een rondje lopen. Naar het meer, Lac de Vassivière, waar tussen 1947 en 1950 de stuwdam is gemaakt. Het is 9,76km2 groot en de belangrijkste watervoorziening van de Limousin. Het is één van de grootste kunstmatige meren van Frankrijk. Het meer wordt gevoed door het riviertje de Maude. Maar wij zien dat het water wel 3 à 4 meter lager staat als normaal !

Ook was hier 3x de  aankomstplaats van de Tour de France. Greg Lemond, Erik Breukink (1990) en Miguel Indurain waren hier toen ritwinnaar.

We lopen naar het meer en het is erg rustig, ook op de camping waar we terug overheen lopen.

Misschien door het lage water!

Wij gaan aan de thee, het is heerlijk rustig en ook de zon doet zijn best.

Ook het wijntje kunnen we in de zon nuttigen totdat de zon achter de hoge boom verdwijnt. Bep gaat dan, half zeven, het eten maken.

Ook na het eten blijven we binnen want buiten is het fris, dus tafeltje en stoelen naar binnen.