Paray le Frésil

8 september 2022 - Paray-le-Frésil, Frankrijk

Donderdag 8 september

Het rommelde gisteravond al wat maar om half elf barstte het los. Onweer dichtbij en veel regen.

De TV ging op zwart en we zette de muziek aan maar was niet te horen vanwege de regen op het dak.

De boeren zullen er blij mee zijn en wij ook, dat het ‘s nachts regent en overdag mooi weer is. Alle mensen blij!

Vanmorgen wat bewolking maar ook een hoop blauw in de lucht.

We maken de camper weer rijklaar om naar de volgende etappeplaats te gaan.

Nog even over gisteren, ik ging betalen en moest ook toeristenbelasting betalen. Dat kostte wel 22 cent pp per dag. Dat is wat anders dan bij ons op de camping!

Nadat we het vuile water hadden gelost vertrokken we om 9.30 uit Saint Florentin. Naar Auxerre en onze Tom Tom had een kortere weg voor ons bedacht, binnendoor, smalle wegen en ik denk 300m korter! We rijden langs Auxerre en nemen de weg naar Vézelay. Halverwege gestopt om koffie te drinken. Dan weer verder door het natuurpark Morvan waar vele bossen zijn en heel veel bochten in de weg.

We komen langs Arcy sur Cure, waar grotten zijn met tekeningen van mensen die tussen 28.000 tot 22000 jaar geleden hier woonden!

We rijden langs Vézelay wat een bedevaartsoord is en ook de route naar Santiago de Compostela langs loopt. Het was ook een verzamelpunt en vertrek van de derde kruistocht, geleid door Filips II van Frankrijk en Richard Leeuwenhart (1190).  En was ook het verzamelpunt van de vierde (1248) en vijfde(1270) kruistocht.

We rijden verder door de Morvan en komen in Lormes, waar we dwars doorheen reden over de smalle straatjes. Er hingen allemaal doeken uit de ramen, wat het betekent weet ik niet. Dan verder naar Château Chinon (ville) waar François Mitterand burgemeester is geweest van 1959 tot 1971. Hij heeft zijn giften, die hij allemaal gekregen heeft tijdens zijn presidentschap, aan de stad gegeven en die hebben er een museum van gemaakt.

Maar wij reden door, richting Decize en halverwege bij een supermarkt (BI 1?) getankt voor €1,79/L. Bep ondertussen boodschappen gedaan en wij daar meteen gegeten. De parkeerplaatsen hebben wij niet gezien, vandaar.

Dan verder naar Decize, over de Loire, en linksaf de D15 op.

We hadden met een eerdere fietstocht een camperplaats gezien in Paray le Frésil. Dus daar heen gereden. Het dorp heeft 392 inwoners en ook loopt het ook terug met de bevolking

Er stond één camper van de drie plaatsen dus wij onze camper er naast gezet. Zijn twee Duitse mannen met een hond.

Stoelen er uit en meteen buiten gaan zitten want het is heerlijk weer, zo’n 25 graden. Bep haar leesboek en ik even een rondje lopen.

Er is hier een Château de Paray le Frésil dat een hotel is en groot vakantiehuis. Ook loop is naar de kerk die naast de camperplaats is en duidelijk aanwezig is, je hoeft geen klok te kijken, alleen te tellen!

De Eglise Saint Didier is van 1882 en staat op de plek waar de vorige kerk gestaan heeft uit de 16e-17e eeuw.

Ook staat er het dorpshuis te koop voor €116.500,—. Zitten in hetzelfde schuitje als bij ons in Uitdam waar het dorpshuis opgeheven wordt en er woonhuis van gemaakt wordt. Er is een groep mensen in Uitdam die van de kerk een dorpshuis willen maken. Ik denk, een hele (te) dure operatie.

Het is echt heerlijk weer en we drinken eerst thee voordat we aan een wijntje beginnen. Ik attendeer Bep er op dat de kerkklok al 5 slagen heeft gegeven!

Om kwart voor zeven gaat Bep met het eten beginnen en ik loop nog even het uitgestorven dorpje in. Heeft een winkeltje dat van 10 tot 12 open is en een gemeentehuis, openbare toilet en een bibliotheek

Na het eten naar binnen want de zon gaat achter de bomen en wordt het fris.

1. Diane Honingh:
    9 september 2022