Bad Sooden-Allendorf

7 september 2020 - Bad Sooden-Allendorf, Duitsland

Maandag 7 september

Gisteravond geen TV maar twee spellen Scrabbel die weer gelijk eindigden, we zijn aan elkaar gewaagd!

Vanmorgen vroeg op, de zon scheen maar het was koud buiten. Dus eerst even de kachel aangezet.

We ruimen de boel weer in en rijden van de blokken als de stroom er af is.

Gisteren hadden we de luifel al ingedraaid en het grote zeil opgeruimd. Nu nog het kleine zeiltje want dat hadden we neergelegd omdat het een prutzooi was op onze plaats.

Weinig keren zo’n slechte plaats gehad op een camping. Maar goed, eerst nog even het vuile water lossen en het statiegeld van de elektriciteitssleutel en inrijkaart terug krijgen en dan vertrekken we om 9.15 uit Hohenfelden. Rijden naar de Autobahn 4 en die volgen we 80km.

We gaan langs het Thüringen Wald, wat een prachtig gebied is. Even voor de afslag drinken we koffie. Als we de afslag 37 nemen rijden we over binnenwegen. Ook deze weg rijdt door een prachtig gebied maar dat komt ook omdat de zon schijnt. We vertrokken met 11 graden en dat loopt langzaam op naar 18 graden. In Bad Sooden-Allendorf gaan we eerst naar de Lidl om boodschappen te doen. Daarna rijden we naar de camperplaats in Bad Sooden-Allendorf waar wel 100 campers kunnen staan. Er staan er 20 dus we kunnen een mooie plaats uitzoeken.

Stroom er op en geïnstalleerd. Dan is het etenstijd en gaan we eten. Na eten buiten zitten in de zon want het is heerlijk. Om twee uur lopen we Allendorf in. Het zijn twee dorpen die samengevoegd zijn en ruim 8600 inwoners hebben. Allendorf bestaat hoofdzakelijk uit vakwerkhuizen en is een mooi dorp. Een grote kerk en een mooi plein met een oud Raadhuis.

Maar het is bijzonder stil op straat omdat veel winkels op maandag gesloten zijn. Ook is er nog een oude muur van het omringde dorp uit de 13e eeuw. Het bestaat al vanaf de 8e eeuw. We lopen verder en gaan het riviertje de Werra over die de dorpen van elkaar scheiden. Er is ook nog een “bypass” zodat de camperplaats op een eiland ligt.

We lopen dus naar Bad Sooden wat een kuuroord is. Het is bekend geworden door de zoutwinning en de geneeskrachtige werking daarvan. Er staat dan ook een groot Gradierwerk waar zout water in gepompt wordt en dat dan over de rand druppelt en zo de nevel ervan goed is voor de luchtwegen. We lopen door het dorp dat ook erg mooi is met ook vakwerkhuizen en wat winkeltjes die hun spullen hebben uitgestald. Ons valt op dat alles zo keurig schoon is, geen hond gezien en ook dus geen hondenstront! Maar ook geen zwerfpapier of zo. En dat vonden wij op de meeste plekken waar we geweest zijn in Duitsland.

Maar het is inmiddels prachtig weer geworden zodat we terug lopen naar de camper en daar op ons terras thee gaan drinken. Ook het wijntje kan deze dag buiten opgedronken worden want de bewolking is ver te zoeken

We blijven tot half zeven zitten omdat dan de zon achter de bomen gaat en het frisser wordt.

Bep gaat aan het eten beginnen en ik in de administratie.

1. Diane Honingh:
    7 september 2020
    het was hier ook aardig weer. Na mijn werk dacht ik buiten thee te drinken, maar dat was toch wel fris. Net teveel wind! Jammer, maar niks aan te doen. Het is natuurlijk al lekker dat de zon schijnt en het niet regent!!