Detern

24 augustus 2020 - Detern, Duitsland

Maandag 24 augustus

Terwijl Bep naar een Nederlandse film keek, bekeek ik op de iPad de finale tussen PSG en Bayern München. Mooie wedstrijd om te zien met Bayern als bovenliggende partij. PSG zijn sterren kregen wel kansen maar Bayern heeft ook een ster en dat is doelman Neuer. Bayern is een beter collectief en verdedigt al op de helft van de tegenstander. Het werd dan ook terecht 0-1 voor Bayern. Wel gek zo zonder publiek. Nog even buiten gekeken en zag miljarden sterren, maar het is ook pikkedonker hier ‘s nachts.

Daarna samen nog even naar nieuws en weer gekeken en het bed opgezocht.

Vanmorgen om half acht geen vogels op het dak maar regen.

Maar gelukkig maar een buitje later was het weer droog.

Na het eten de camper rijklaar gemaakt voor de volgende etappe.

Om 9.40 vertrokken en het was 16 graden.

Via Geeste kwamen we op de 70 richting Meppen. Deze weg volgde we zo parallel aan de Ems met wel enkele buien.

Om 10.40 koffie gedronken en toen dat op was langs het Küsterkanal.

Veel bomen aan twee kanten dus weinig te zien. Toen we aan de andere kant van het kanaal reden veel zilverberken en kwamen langs een soort moeras heide gebied, het Westmoor.

We slaan af naar de 72 en komen langs grote boerderijen van weleer. Dus weidegebied met hier en daar een bos.

Om 11.50 komen we in Stickhausen aan, een klein dorpje van175 inwoners. Daar is een camperplaats waar we ons eerst moeten inschrijven (Corona) en dan de camper installeren. Plaats voor 40 campers, maar er staan er slechts 15.

Dan eerst eten en ik loop een rondje. Dit dorp ligt aan de rivier de Jümme en er is ook nog een oud Tolhuis dat nu café is. Maar het heeft ook een Burcht, Burg Stickhausen, dat tussen 1442 en 1435 gebouwd is door de Graaf van Oldenburg om de handelsroutes te beschermen tegen de Oost Friezen. Er staat alleen nog maar een toren die ze aan het renoveren zijn.

Even daarvoor, in 1426, vond de slag om Detern plaats tussen het boerenleger van de Oost Friezen olv Focko Ukena die het geallieerde leger van de Graaf van Oldenburg overwon. Hierna zijn er nog meer schermutselingen geweest tussen de Oost Friezen en het Graafschap Oldenburg.

Ik loop terug en Bep is klaar met de afwas en ik haal de fietsen er af. We fietsen naar Detern en doen de Edeka aan. Daarvandaan zoeken we naar de Stefanus en Bartholomeus kerk. Je verwacht een toren maar niet te zien. Op mijn telefoon gekeken en daar vonden wij hem. De toren was erg laag en alleen een klokkentoren, wel uit 1492. De kerk is uit 1806 maar ervoor hebben nog drie kerken gestaan. De eerste weten ze niet precies wanneer die gebouwd is maar de tweede, houten kerk, is rond de 11e eeuw gebouwd. Er waren schermutselingen in 1399 met de Oost Friezen en de verdedigers trokken zich terug in de kerk die vervolgens met de mannen er in in brand gestoken werd. De derde kerk werd pas half 15e eeuw gebouwd wegens geldgebrek en dus ook de klokkentoren even later. Maar de kerk werd in 1800 afgebroken wegens bouwvalligheid en in 1806 werd dus deze kerk gebouwd.

We konden in de kerk, die nu Luthers-Evengelisch is. Leuk kerkje met banken opCorona afstand!

Wij weer terug gefietst en toen we terug waren viel er een spatje regen. Maar even later weer de zon en hebben de thee buiten opgedronken. Daarna de fietsen weer achterop gezet en naar binnen gegaan omdat de zon achter de wolken verdween. Binnen een wijntje genomen en Bep zich later weer met het eten ging bezig houden.

1. Corrie en Fren:
    24 augustus 2020
    Weer lekker onroute met ook weer interessante wetenswaardigheden. Nog veel plezier samen op deze reis.
    Groet, Corrie en Fren