Schweinburg

25 augustus 2020 - Jade, Duitsland

Dinsdag 25 augustus

Gisteravond na het eten om de beurt gedoucht, mooi dat dat in de camper kan.

De rest van de avond TV gekeken en bij het nieuws gezien dat er slecht weer op komst is.

Vanmorgen schijnt de zon als ik de verduistering open doe.

We maken de camper weer rijklaar en vertrekken om 9.45 uit Stickhausen. Eerst nog even tanken in het dorp voor 104,9/L

We rijden over de 72 naar Aurich, een mooie driebaansweg met dan weer één baan en dan weer twee banen. Veel akkerbouw en  hier en daar wat koeien en ontzettend veel windmolens.

Onderweg koffie gedronken en zo op Norddeich aan.

Dit is een havenplaats waar de Ferry’s naar de Waddeneilanden Juist en Nordeney gaan. Ook zijn  die eilanden met een vliegtuigje te bereiken. We staan voor de ingang van de Ferry, toch maar gedraaid en naar Norden gereden. Daar de toeristische weg genomen, parallel aan de dijk die wel een stukje verder ligt.

Door dorpjes, zoals Oostermarch en Junkersrott. Even daar voorbij was de weg afgezet en “Umleiting”. Dus reden we binnendoor naar Wittmund, meer agrarisch en ook heel veel windmolens. Onderweg viel ons op dat diverse kerken geen hoge toren hadden maar een klokkentoren net zoals in STickhausen. Evenvoor Wittmund gegeten en het zonnetje kwam zomaar even door. Onderweg rustig weer, weinig wind en zo’n 18 graden.

Dan de 437 naar Varel waar we door een mooie omgeving reden met soms van die boerderijen die je in Gelderland ziet staan, maar dan met dakpannen!

Varel is een leuk stadje, anders dan die andere Duitse plaatsjes.

We komen om 14.25 aan in Schweiburg, een dorp van 1000 inwoners en het ligt bijna tegen de dijk van de Noordzee.

Er is daar een camperplaats voor 8 campers en wij zijn no 6, dus plaats.

Mooi ruim opgezet, speeltuintje en voetbalveldje voor ons en ook diverse fruitbomen!

Camper neergezet en ik daarna een rondje gelopen richting kerkje waar we voorbij gereden zijn.

De St Vituskerk bestaat sedert 1762. Hiervoor heeft een kapel gestaan. Er omheen is het kerkhof.

Echt een pracht om te zien zo mooi onderhouden. We zouden de Gemeente Waterland op excursie moeten sturen om te laten zien hoe het ook kan!

Als ik terug loop dan valt er een spatje regen en later gaat het echt regenen. Als de thee op is wordt het weer droog maar dat duurt niet lang want het gaat weer regenen. Dus binnen onder het genot van een wijntje de volgende etappe voorbereiden. Bep gaat weer achter haar driepitter en maakt weer een heerlijke maaltijd. Na het eten is de regen opgehouden maar hoe lang?