Néris les Bains

22 juni 2024 - Néris-les-Bains, Frankrijk

Zaterdag 22 juni

Gisteravond dus naar de wedstrijd Nederland-Frankrijk gekeken en de wedstrijd ging redelijk gelijk op, alle twee wilden niet verliezen dacht ik. Frankrijk kreeg de beste kansen maar Nederland scoorde een doelpunt dat helaas afgekeurd werd. Wel nog 5 minuten discussie maar het ging niet door. De laatste 10 minuten was toch even billen knijpen maar ik denk dat Nederland tevreden kan zijn met het gelijke spel (0-0). Vier punten en er moet een hoop mis gaan wil Nederland niet door gaan naar de volgende ronde.

Vannacht weer een paar buien gehad en vanmorgen droog maar geheel bewolkt, ziet er niet zomers uit buiten.

Ik haal brood in het stadje en na het ontbijt de camper in orde brengen voor de volgende etappe. We vertrekken om 9.50 en het is 16 graden. We rijden door een mooi gebied naar Gueret maar het miezert en regent af en toe. We gaan door Gueret en komen op de N145. Op een parkeerplaats koffie drinken en weer verder naar Montlucon. Daar moeten we ook doorheen en het is nogal druk in de stad. Maar we komen er doorheen en komen op de N 2144 en rijden Néris les Baines in. De camperplaats is 1,5 km buiten het centrum en daar gaan we staan. Het zijn allemaal erg schuine plaatsen maar als wij staan, staat de camper waterpas!

De buien blijven komen en ook als wij aan het eten zijn. Mooie middag om de foto’s  op de lap top te zetten. Ondertussen hebben we facetime gesprek met beeld van de familie uit Marken. We zijn weer helemaal bij!

Om half drie is het droog en de zon komt er door en het is weer heerlijk. Om drie uur ga ik naar het dorp om brood te kopen voor morgen. Het is best een aardige tippel maar heb daar geen hekel aan. Een “pain” gekocht en ook nog wat lekkers voor bij de thee.

Daar tegenover is de kerk, Êglise Saint George, waar de deur van open staat en ik naar binnen ga. Donker en somber is deze kerk. Ernaast is nog een Gallo Romeinse Museum waar ik geen tijd heb om dat te bezoeken. Ik loop weer terug en ben op tijd om thee te gaan drinken.

Néris les Bains is een stadje met ruim 2500 inwoners. Het was voor de Romeinse tijd al bekend om zijn thermen. Het was een dorp met bloeiende handel en een kruispunt van twee belangrijke wegen.

Ook de Romeinen vestigden zich hier en er werden twee luxe thermale baden gecreëerd en villa’s gebouwd. Het 8e legioen, Augusta, was hier aan het einde van de 1e eeuw gestationeerd en er werd een Amfitheater gebouwd om voorstellingen te geven om de soldaten te vermaken. Rond 275n. Chr. Vernietigden de Germanen de stad en de bevolking vluchtten. In de 4e eeuw werd het allemaal weer opgebouwd en de komende eeuwen was er een golf van verwoestingen die de stad teisterden. De Menrovingsche bevolking gebruikte de grote stenen om daar sarcofagen van te maken die nog te zien zijn onder de glazen koepels. In de 6e eeuw werd er een kerk gebouwd op de ruïnes van een Romeins gebouw. Op dezelfde plaats werd de huidige kerk gebouwd in de 11e of 12e eeuw. In de 16 e eeuw nam de bekendheid van de thermische baden toe en in de 19e eeuw werd de eerste steen gelegd voor een nieuw thermaal gebouw. Ook kwamen er Hotels, Casino’s en werd er een theater gebouwd. In die tijd begon de opgravingen van de Romeinse infrastructuur.

In de 20e eeuw werd het een ziekenhuisstad waar gewonde soldaten uit WO I werden  opgevangen en verzorgd. Aan het einde van de oorlog werden de baden weer welvarend

We kinnen buiten thee drinken want de zon schijnt volop en het is lekker buiten. Later als we aan het wijntje toe zijn gaan we toch naar binnen omdat er f en toe wat wolken voor de zon schuiven.

Bep maakt weer een heerlijk diner en we zien de één na de andere franse camper binnen komen.

1. Diane Honingh:
    22 juni 2024
    Hoe kun je nou geen tijd hebben op vakantie!
    Hier begint het eindelijk ook beter weer te worden. Vooral vanaf de middag was er veel zon en dan is het ook meteen lekker. Wij hebben vandaag geen regen meer gehad. Maar Sanne zit in Limburg (Pinkpop) en heeft gisteren bijna hele dag regen gehad en die had vanmorgen ook nog regen. Geloof dat het vanmiddag ook daar opknapte.
  2. Tom:
    22 juni 2024
    Misschien morgen de zonnedans doen?

Jouw reactie