Charleville Mézière

30 juni 2024 - Charleville-Mézières, Frankrijk

Zondag 30 juni

Gisteravond best geregend en geonweerd, ook zaten er een paar hagelstenen tussen. We waren al laat en zijn gaan kaarten, kijken of we nog verschil kunnen maken. Het wordt best fanatiek om zo een voorsprong te krijgen. Maar het werd weer gelijk dus de stand 17-17! Dan nog het laatste half uur van Duitsland-Denemarken gezien dat Duitsland met 2-0 won en dus doorgaat.

Vannacht enkele buien gehad maar zonder onweer. Vanmorgen toen we opstonden was het droog maar wel zwaar bewolkt. We drinken eerst koffie en overleggen even wat te doen want het begint weer te regenen. De buien gaan naar het Oosten dus besluiten we om naar het noorden te gaan. We staan voor de slagboom en houden ons kaartje voor de lezer maar de slagboom gaat niet open! Een Engelsman komt naar me toe en zegt dat iedereen daar last van heeft en je moet bellen. Dat gedaan en ik kreeg een code die ik intoetste en de slagboom ging open. Een groepje fietsers fietste voor me uit in het straatje en waren kletsnat! De Tom Tom had bedacht dat we door de smalle straatjes van Bar sur Aube moesten rijden, konden we nog wat zien! Zo kwamen we buiten de stad op de weg naar Saint Dizier. Binnendoor door het mooie landschap en dorpjes, maar nu even minder omdat het regende.

Bij Saint Dizier nemen we de N4 richting Vitry le Francois die dan overgaat in de N44 naar Châlon en Champagne. Daar even voorbij gaan we op een grote parkeerplaats eten. Onderweg is het opgehouden met regenen en als we aan het eten zijn schijnt zowaar de zon en is het 20 graden. We zouden als het bleef regenen de snelweg nemen naar Charleville Mezière. Aar nu de zon schijnt en droog is nemen we de binnenweg D977.

Dus 3km terug en dan de D977 die heel erg rustig is en ook langs een paar oorlogsgraven gaat die er prachtig uitzien na meer dan 100 jaar. Ook is er een groot militair oefenterrein langs deze weg. Het is zo ontspannend rijden over de binnenwegen die meestal erg rustig zijn en ook leuk om door de dorpjes te rijden. Vooral Attigny is een leuk stadje.

We komen om half drie aan op de camperplaats in Charleville Mezière en komen tot de ontdekking dat we hier al een keer gestaan hebben. Bij het haventje dat aan de Meuse ligt. Als de camper staat gaan we even het haventje rond en zien ook een Nederlandse platbodem zonder mast uit Harderwijk in de haven liggen (Dirk!). We kijken nog even rond en dan de stoelen uit de camper en gaan we buiten zitten. Er zijn 20 plaatsen op de camperplaats en er zijn er 8 van bezet en is ook van de organisatie Camping Car Park die meer dan 400 camperplaatsen beheren. Als alles werkt is het heel eenvoudig. Je koopt eenmaal een pas voor 5 euro en daar zet je geld op en als je aankomt, pas voor de lezer en de slagboom gaat open. Als je weg gaat dan, en als er genoeg geld op staat, de pas voor de lezer en de slagboom gaat open. Alle camperplaatsen zijn voorzien van stroom water en verzorging voor de camper. Ook is er vaak WiFi als is dat vaak erg traag.

We drinken de thee buiten en ook het wijntje smaakt goed.

We hadden gezien dat je ook eten kunt ophalen en dat heb ik dan ook gedaan.

Smaakte heerlijk en Bep had een makkie vandaag.

Charleville is een grote stad en heeft 46.500 inwoners. Ook wel veel bezienswaardigheden maar daar zijn wij vandaag niet aan toe gekomen en morgen gaan we weer een etappe verder.

Nu ik hier mee bezig ben maakt Engeland in de 95e minuut gelijk, dus verlenging. Morgen het resultaat!

1. Tante Henny:
    30 juni 2024
    Mooi verslag. Goede reis verder.
  2. Tom:
    1 juli 2024