Thiel sur Acolien

23 juni 2024 - Thiel-sur-Acolin, Frankrijk

Zondag 23 juni

Gisteravond TV gekeken en met de reclames België-Roemenië gekeken. Het werd 2-0 voor de Belgen.

Vanmorgen weer een mooie blauwe lucht met volop zon. We gaan weer een stukje verder en maken de camper rijklaar.

Het was nog even een gedoe met de franse campers die op het gras waren gaan staan. Het liep een beetje schuin naar achteren en de een na de ander kon niet weg komen omdat de wielen slipten. Met vereende krachten en wat hulpmiddelen komen ze weer op de verharde weg. Wij hebben daar geen last van, we staan op een verhard stuk.

We vertrekken om 9.45 uit Néris les Baines en de Tom Tom heeft voor ons een toeristische route bedacht. Over boerenweggetjes en ik denk dat de meeste fransen in de kerk zitten want we komen bijna niemand tegen. Veel bossen en boerenland met koeien.

Na zo’n 40 km komen we op de snelweg en daar is een mooie parkeerplaats waar we koffie gaan drinken. Maar niet veel verder gaan we weer van de snelweg af en volgen weer boerenweggetjes. We komen om 12 uur aan in Thiel sur Acolien en het is 21 graden.

Vanmorgen eerst geen wolkje te zien maar nu Hollandse lucht met witte wolken.

We zijn hier al een keer eerder geweest, toen op doorreis. Maar nu blijven we een paar dagen omdat je hier ook goed kunt fietsen. We staan op de camperplaats en achter ons is het kerkhof dus zullen we daar geen last van krijgen! Na het eten ik de fietsen er af en we gaan lopend naar het dorp dat ruim 1000 inwoners heeft.

Er is weinig te beleven, er is zelfs geen kroeg. Ook de kerk, Église Saint Martin is dicht. Wel een bakker en een kleine supermarkt die morgen open gaan. De kerk is uit de 12e eeuw, maar op slot zodat we niet naar binnen kunnen. Verders valt er weinig te beleven in het dorp, het is erg rustig.

We lopen terug langs het gemeentehuis met daarbij het monument met de namen van de gevallen soldaten in WOI en WOII en Algerije waar ook franse soldaten gesneuveld zijn uit deze gemeente. Als we terug zijn, zijn er al weer een paar campers bijgekomen, ook een Nederlander. Wij gaan aan de thee en als wij aan een wijntje zitten wordt het bewolkt maar niet koud zodat we buiten kunnen blijven zitten.

Bep gaat om half 7 aan het eten beginnen.

Zo hoorden we van onze familieleden dat de ansichtkaarten nog niet zijn aangekomen. Op 27 mei verstuurd en ik denk dat de postkoets onderweg is overvallen! We hopen niet dat wij eerder thuis zijn dan de ansichtkaarten!

1. Diane Honingh:
    23 juni 2024
    En de zon schijnt. Tom z’n advies van de zonnedans opgevolgd?
  2. Tom:
    24 juni 2024
    Hopelijk houdt het weer aan zodat jullie ook daadwerkelijk kunnen fietsen! Jullie hebben ook lekker rustige buren

Jouw reactie