Een oude bekende en Wanroij

11 mei 2021 - Mill, Nederland

Dinsdag 11 mei

Ook gisteravond konden we tot 9 uur nog buiten zitten, daarna op de iPad naar Unforgetten gekeken op BBC first dat we niet op de schotel hebben.

Vannacht enkele buitjes geweest en vanmorgen eerst egaal grijs met een paar spetters en daarna kwam de zon even door. Dan wat klusjes, zoals de zij en voorkant van de luifel afbreken omdat die nu lekker droog zijn. Dat was een goed idee want toen we aan de koffie zaten begon het lichtjes te regenen. Maar later vielen er grotere druppels en wordt de fietstocht van 40km afgeblazen.

Maar rond twaalf uur wordt het droog en besluiten om na het eten een kleiner tochtje te gaan maken. Als Bep afgewassen heeft vertrekken we eerst naar Mill, Bep nog wat boodschappen doen en ik naar het kasteel Aldendriel dat vlak naast Mill ligt. Het is een middeleeuws kasteel uit 1477. Het is omgracht en bestaat  uit een voorburcht en weer een apart omgrachte hoofdburcht. Het werd na 1700 gebruikt als jachtslot en zomerverblijf. En het was in handen van de heren van Well. In de loop van honderden jaren zijn er meerdere verbouwingen geweest. Het is nog steeds in particulier eigendom en niet publiekelijk toegankelijk. Het koetshuis in de voorburcht is een horecabedrijf gevestigd waar feesten en partijen in gegeven kunnen worden. We rijden terug richting St Hubert en gaan eerst even bij de Hubo aan, want ik heb een borgringetje nodig. Dat hebben ze niet dus zouden we verder gaan met de ingekorte route. Maar ik zie een bekende, het is Jac Willems waar hij en zijn vrouw onze medereizigers waren naar Marokko. Hij nodigt ons uit om een kop koffie te komen drinken, dus wij achter hem aan. Wonen in Mill en wij waren al dikwijls langs hun huis gefietst. Hij zijn vrouw bellen, die bij de tandarts zat, en die was er snel en hebben we vele verhalen opgehaald en erg gezellig gezeten. Hebben een nieuw huis, ook op de toekomst voorbereid als je ouder wordt. Het was al over vieren dat we van hun afscheid namen. We wilden naar Wanroij via de knooppunten maar nu visa versa naar Wanroij dat bij de gemeente St Antonius hoort en bijna 3000 inwoners heeft. We rijden naar de St Cornelius kerk die van 1910 dateert maar veel voorgangers had. Er was al een kapel in 1400 en vanaf 1441 deed de weduwe Jut Biederix een jaarlijkse schenking van 130kg rogge zodat er een vast inkomen kwam voor de rector die als tegenprestatie wekelijks de mis moest opdragen. In 1566 woedde hier de Beeldenstorm in de kapel en in 1586 werd de kerk in de brand gestoken door de Spanjaarden. In 1599 begon de herbouw van de kerk maar die werd in 1648 genaast ten behoeve van de Hervormden. Maar die waren er niet in Wanroij. De kerk bleef leegstaan en raakte in verval. De katholieken betrokken een schuurkerk. In 1795 kregen de katholieken hun kerk terug vanwege de Franse overheersing. Maar in 1840 was hij te klein geworden en werd er in 1844 een nieuwe kerk gebouwd tegen de 15e eeuwse toren. Maar de kerk werd slecht en is met toren en al afgebroken. Daarna is er in 1910 een nieuwe kerk gebouwd, de St Corneliuskerk.

We fietsen verder en kijken nog even in het dorp en fietsen via een andere weg terug. Komen weer door het Molenheidebos en zijn 5 uur weer bij de camping. Ik zet meteen de fietsen achterop met het zeil er over. Dan binnen een wijntje en als Bep eten gaat maken typ ik dit verhaal.

Na het eten ruim ik de luifel en grondzeil op. Net als ik klaar ben gaat het regenen, dus net op tijd. Morgen een andere locatie, alleen weten we nog niet waar we belanden. Hier moeten we weg omdat de plaatsen gereserveerd zijn, anders hadden we nog wel twee dagen gebleven. Morgenochtend kan ik bellen en moet afwachten of er plaats is want het is druk, vooral met Hemelsvaartdag in het vooruitzicht.

1. Diane Honingh:
    12 mei 2021
    Wat leuk zeg om zo weer mensen van een vorige reis tegen te komen!