Naar Grave

12 mei 2021 - Molenhoek, Nederland

Woensdag 12 mei

Gisteravond nog wel wat buitjes gehad en ook vannacht. Vanmorgen mooie blauwe hemel en de zon. Eerst nog gebruik gemaakt van de douche en na het eten bellen naar een paar camperplaatsen die al vol zaten. Maar “Ons Plekske” in Vianen, bij Cuijk, had nog een plaatsje over omdat er iemand weg ging!

De boel weer inruimen en na de koffie vertrokken wij van de mooie camping, Rossem’s Troost, uit St Hubert. Binnendoor en het was slechts 10km rijden! Om 10.50 kwamen we aan en het was best druk. Ook bedrijvigheid, want men was wat aan het rangeren omdat de buren geklaagd hadden dat ze te dicht op de erfgrens staan! Er is alleen maar bos, zowel de linker als de rechterkant. Maar zoals het zo vaak gaat komen er andere mensen wonen en die hebben meteen bezwaar. Maar wij hadden een mooie plaats, zon volop vandaag, wat wil je nog meer. De reden dat ik hier heen wilde is dat ik ook nog naar deze kant van Brabant wilde zien. Dus toen we stonden Bep meteen de lunch in plastiek zakjes gedaan en om 11.20 zaten we op de fiets.

Eerst naar Beers dat bij de gemeente Cuijk hoort en 1680 inwoners heeft. We komen langs de St Lambertuskerk, een kruisbaseliek die uit 1891 stamt, met een toren van de 15e eeuw. Die was overgebleven van de vorige kerk die hier gestaan heeft. Ook deze kerk werd in 1648 genaast door de Hervormden. De katholieken kregen hem weer in 1801 weer terug in verwaarloosde staat. Daarom moest er in 1891 een nieuwe kerk gebouwd worden, achter de toren uit de 15e eeuw.

Tegenover de kerk staat de pastorie, ook uit de 19e eeuw. We rijden verder langs Escharen dat bij de gemeente Grave hoort en 1400 inwoners heeft. Maar we reden door en komen langs een oud kerkje, de St Vincentiuskerk, die in Velp staat. Velp hoort ook bij de gemeente Grave en heeft 1400 inwoners. De St Vincentiuskerk zijn nog enkele delen uit de 10e eeuw. Maar diverse verbouwingen en na enkele branden werd het kerkje steeds weer hersteld. Toen in 1648 de katholieke godsdienst in het Land van Cuijk werd verboden, bleef in het Land van Ravenstijn, waartoe Velp behoorde, de godsdienstvrijheid bestaan en kon de Vincentiuskerk als parochiekerk blijven bestaan. In 1936 werd er 2500m verder, een nieuwe kerk gebouwd en kwam het oude kerkje leeg te staan en raakte het in verval. Van 1961 tot 1963 werd het kerkje gerestaureerd en sedert 1977 wordt het kerkje, dat eigendom is van de gemeente Grave, voor exposities en concerten gebruikt. Daar tegenover is een kapucijnenklooster, Emmaüs, dat in 1629 gesticht is. We fietsen naar Grave dat aan de Maas ligt en 8660 inwoners heeft. Even daarvoor een mooi bankje, in de zon, en daar hebben wij de meegenomen lunch opgegeten. In 1138 bouwde Herman van Cuijk hier een burcht en daaromheen is de stad gekomen dat in 1233 stadsrechten kreeg. In 1415 was een enorme stadsbrand. Er valt veel over te vertellen maar dan ben ik om 10 uur vanavond nog niet klaar dus beperk ik me tot de kerk. De eerste St  Elisabethkerk werdtussen 1240 en 1308 gebouwd. Deze kerk werd ook door de stadsbrand verwoest. Eerst provisorisch gerestaureerd en van 1423 tot 1474 herbouwd. De kerk is diverse keren beschadigd door belegeringen omdat het een vestingstad was. In de tachtigjarige oorlog dan weer katholiek (Spaans) en dan weer hervormd (Prins Maurits). Ook de bezetting van de Fransen en het beleg van 1794 richtte veel schade aan. In 1874 sloeg de bliksem in de toren en deze stortte in zodat het gesloopt werd. In 1971 werd de kerk gesloten wegens zijn slechte staat. In 1974 begon de restauratie en de kerk werd weer in 1981 in gebruik genomen. Daar tegenover staat het oude raadhuis uit 1615. We fietsen weer verder want we hebben niet zoveel tijd om alles te zien en willen nog wat van het mooie weer profiteren. Over de dijk langs de Maas en zo langs de Kraaijenbergse plassen, die ontstaan zijn door zand en grindwinning. Daar rijden we  ook langs een camperplaats waarheen ik vanmorgen gebeld heb en helemaal vol is. We komen zo weer in Beers en Vianen. Om Half vier zijn we weer op de camperplaats en kunnen nog lekker genieten van het mooie weer. Dit was weer een mooie ronde (35km), heel veel mooie huizen en ook natuurlijk boerderijen. Maar over die binnenwegen is het zo stil! Hier wat meer veeteelt maar ook varkens, en pluimvee boerderijen en akkerbouw, van alles wat.

We drinken de thee buiten en ook het wijntje smaakt best op ons eigen terras. Maar om 17.30, donkere wolken en zowaar regen! Dus wij naar binnen. Het regent behoorlijk en een uurtje later is het weer droog en komt de zon weer door. Na het eten zijn ze voor onze camper aan het jeux de boulen, hoop dat ze de ballen binnen de baan houden!

1. Diane Honingh:
    12 mei 2021
    Hier werd het rond half 7 ook donker en dreigend. Het bleef gelukkig bij een paar druppels!
  2. Anton van geemen:
    13 mei 2021
    Hoi Bep & Bert Zo weer een pracht uitlegging van al die mooie plaatsies en kerken en mooie foto,s.Zeg komen jullie langs Oss daar zit een Willen van Gemen en die heeft een heel groot stamboek van de Van Geemens.En hij is also de eigenaar van een staal fabriekaatsie.Hier weer prachtig weer vandaag me tuin klaar gemaakt voor zaad met mijn rotortiller door de tuin gegaan en het werkte goed zo lui mvg van ons beide Emmy & Anton
  3. Anton van geemen:
    13 mei 2021
    Hoi Bep en Bert Ook nog vergeten om je dit te vertellen als je nog familie op wil zoeken daar woond een dochter van een neef van je moeder in Kaatsheuvel haar vader is Jan van oom Kees haar naam is Yvonne Haverhals van Geemen mvg Anton