Plienciems

9 juli 2021 - Druva, Letland

Vrijdag 9 juli

Gisteravond nog even naar het strand geweest om de zon onder zien gaan (22.30). Er waren nog meer mensen die dat wilde zien

Vanmorgen vroeg een paar kleine buitjes maar toe ik uit bed stapte was het al weer een tijdje droog. Wel bewolkt maar de temperatuur is prima (22gr) we gaan vers water innemen en als we om 9.40 vertrekken valt er een spatje regen, wel 26 graden!

We zijn nog niet het stadje uit en we worden aangehouden door de politie. Bep de Corona documenten al klaargezocht maar hij liet me een tekening zien van een man met een kaal hoofd en of we die gezien hadden. Dat hadden we dus niet en hij vroeg of hij even in de camper mocht kijken. De kale man niet gevonden dus hij wenste ons een goede reis en wij weer verder.

Naar Ventspils een knappe weg met wat bossen en graanvelden. Ook stukken land waar niets mee gedaan wordt of al een paar weken gemaaid is en nog op het zwad op het land ligt.

Even voor Ventspils koffie gedronken en dan de kustweg P124 genomen.

Ventspils is een havenstad waar veel olie en mineralen uit Rusland verscheept wordt. Dat komt omdat het een ijsvrije haven in de Oostzee is. Het is een behoorlijke grote haven en is daarom de rijkste stad van Letland. Het heeft 43.000 inwoners. Dan dus over de P 124 waar de eerste 30km erg slecht van zijn. Deze weg is 80km lang naar Kolka en ik dacht langs de kust te gaan, en dat was ook zo, maar helemaal geen dorpen of zee gezien, alleen maar bomen, bomen en bomen.

We kwamen om 12 uur aan en parkeren bij de Kolka Kaap en lopen naar de zee. Hier komen twee zeeën bij elkaar, de Oostzee en de Golf van Riga, ook wel de straat van Irbe genoemd.

Bep nog even met haar voeten in het water gestaan en daarna weer terug naar de camper.

Het is ook een vissersdorp en er staan stalletjes met gerookte vis langs de kant van de weg.

We moesten toch eten dus ik twee gerookte scharretjes gekocht en dat heeft Bep opgegeten, ik brood met pindakaas!

Dan gaan we weer verder over de P131, ook langs de kust. We komen wel door een paar dorpjes en zien een flits van de zee maar verder, bomen, bomen en bomen!

We komen bij de beoogde camping aan om 15,15 maar niets te zien op de camping. Er kwam een vrouw aan en die vertelde doodleuk dat ze gesloten waren!

Dus de volgende ingetoetst en daar heen gereden. Was plaats en de man wees ons een plaats aan. Daar de camper neergezet en thee gedronken. Eris één narigheid, het stikt hier van de bijen! De mensen zijn hier niet vriendelijk, zeggen geen woord en zijn wel nieuwsgierig. Na de thee draaien we de camper om en kunnen gebruik maken van een partytent met zitje. We gaan naar het strand en ook daar barst het van de bijen (komen op de Honingh af!) We gaan weer terug en nemen een wijntje. Het is echt weer heet geworden, 30 graden onder onze party tent! Vanwege de bijen eten we binnen en daarna gaan we weer buiten zitten. Deze camping zou ik niet aanbevelen, ook veel dikbuikig publiek waar de drank rijkelijk vloeit.

1. Diane Honingh:
    11 juli 2021
    Zó spannend, je camper gecontroleerd. En dan denk je dat het om Corona gaat! Een kale man, alsof je die onder het bed verstopt zou hebben.