Pavilosta

8 juli 2021 - Pavilosta, Letland

Donderdag 8 juli

Gisteravond tot 12 uur buiten gezeten. Omdat er hier goed internet is heb ik de wedstrijd Engeland - Denemarken op de IPad kunnen volgen. Ik heb ze nog 2-1 zien maken in de verlenging en zag vanmorgen dat het zo is gebleven. Dus zondag de finale, Engeland-Italië

Vanmorgen weer mooi weer en warm, 23 graden om 8 uur.

We gaan weer verder dus de camper klaarmaken voor vertrek. We vertrekken om 9.20 uit Siliné en het is 26 graden!

Weer naar de 141 die we een hele tijd volgen. We rijden weer langs de rivier de Nemunas wat ook de grensrivier is van  Kaliningrad dat een staat van Rusland is. Het is heel rustig op de weg, soms rijd je een kwartier en dan kom je niets tegen! Af en toe een mooie weg maar ook stukken die met lapmiddelen zijn opgelapt of wel smal zijn met rafelrandjes. Ook diverse overwegen over die niet beveiligd zijn door spoorbomen. Gewoon een stopbord waar je moet stoppen en dus zelf uit moet kijken. Eindelijk hebben we een parkeerplaats gevonden bij een tankstation waar we koffie gaan drinken. Net voor Klaipeda krijgen we regen dat overgaat in een hoosbui! Dus grote plassen op de niet gehele vlakke weg! Als we Klaipeda voorbij zijn wordt het weer droog. Om 12 uur passeren we de grens met Letland. Niemand te zien dus ook geen controle op Corona of zo. We gaan verder over de A11 een vierbaansweg door een vlak landschap. Naar Liepaja gaan we tussen twee wateren door maar door de bomen merken we daar niets van. We gaan een stukje door Liepaja en komen dan op de P111, de kustweg. Heel veel bossen langs deze weg! (Voor de biocentrale!)

In een dorpje gestopt en daar op een parkeerplaats gegeten. Terwijl Bep afwast ga ik het dorpje in, naar de buurtsuper, en haal wat boodschappen.

Dan het laatste stukje naar  Pavilosta waar een camping bij de haven is. Er stonden er nog twee en wij de camper er bij gezet. Ik naar de havenmeester en daar het verschuldigde geld betaald.

Stoelen er uit en Bep eerst thee gezet. Het is heerlijk weer al staat hier wel een windje uit de Oostzee. Onderweg bij die bui zakte de temperatuur naar 20 graden en hier is het 24 graden. Als de thee op is gaan we naar het strand waar Bep haar voeten waagde aan de Oostzee. Ook heel veel kleine mosselen en vogels die ik niet ken. Nog even over de haven gelopen en wij zitten aan de verkeerde kant want aan de andere kant staan de huizen en dat vinden wij nu te ver lopen.

Wijntje genomen achter de camper waar het luw is. Om 18.30 gaat Bep met het eten beginnen en ik in de administratie.

Onderweg zien we heel veel houten huizen met asbesthoudende daken (90%),  eterniet. Ik vraag me af of hier meer mensen aan kanker overlijden door die asbest soort dan in Nederland waar de regels op dat gebied streng zijn. Als ze dat ook allemaal moeten vervangen zal Europa weer met geld over de brug moeten komen want de mensen hier hebben daar geen geld voor!

We zijn nu in Letland en dat heeft ruim 2 miljoen inwoners en behoort tot de minst en dunstbevolkte landen van de Europese Unie. Het is net zo groot als Litouwen dus Nederland is qua oppervlakte 2/3 van die landen maar wel met 17,8 miljoen inwoners.

Ook hier is de Euro het betaalmiddel en wel zo makkelijk. Het riep op 21 augustus 1991 zijn onafhankelijk uit.

Tijdens de Duitse bezetting zijn er 90.000 Letse Joden naar concentratiekampen gedeporteerd.

Na de oorlog, toen de Russen hier de baas waren, bleven Letse Partizanen actief tot 1949. Tot die tijd werden 40.000 Letten naar Siberië getransporteerd waarvan 10.000 onder de 16 jaar!

Nog even over het plaatsje waar we zitten, Pavilosta. Het heeft 881 inwoners en ligt aan de monding van de Saka rivier. Het is een havenstad en daar zijn enkele vissersboten en plezierboten te bewonderen.