Pusi

13 juli 2021 - Kallaste, Estland

Dinsdag 13 juli

Gisteravond nog tot 10 uur buiten gezeten en toen naar binnen. We hebben nog TV gekeken want we hebben nog ontvangst al wordt het beeld slechter. Voor dat we naar bed gingen toch maar even de luifel ingedraaid omdat het toch wat klappert en dan lig je niet lekker.

Het laatste deel van de film op de iPad gekeken, goed beeld en dus ook goed internet.

Vanmorgen vroeg was ik wakker en zag de zon opkomen om half vijf. (Gisteren om half elf onder!)

Mooi weer al zijn er een paar wolken.

Na het eten overweegt Bep om te gaan wassen nu er wind en zon is. Dus dat gaan we doen, het bed verschonen, althans het beddengoed wassen en als het droog is kan het weer op bed.

Als de was hangt gaan we koffie drinken.

Ik ga daarna wandelen naar Kallaste, een dorp verderop. Het is wel warm maar die 2,5km lukt dat wel.

Pusi, waar we zitten, heeft 22 inwoners en Kallaste 714. Het kreeg in 1938 de status van stad en wedijvert met een andere stad dat zij de kleinste stad van Estland zijn.

Het is eind 18e eeuw ontstaan als nederzetting van Russische oud gelovigen. Nog steeds heeft Kallaste een overwegend Russische bevolking. Ik loop door de stad! En zie de kerk van de oud gelovigen Russen. Ook een monument voor de gevallen Russische soldaten in 1941-1945. Ook hebben ze een mooi kerkhof in de stad, maar ook er één er buiten. Veel oude houten huizen maar ook knappe en stenen huizen. Wat me opvalt dat ze in knappe recente auto’s rijden.

Ik loop weer terug en in die tussentijd is de was droog en is Bep het bed weer aan het opmaken.

We eten binnen want die dazen zijn nog steeds actief ondanks de middelen die wij op ons lijf smeren. Het zijn krengen, ze gaan zitten zonder dat je het merkt en steken meteen!

Na het eten ben ik nog even gaan zwemmen. Heerlijk water al moet je wel een eind het meer in lopen om wat diepte te krijgen.

Als ik weer in m’n stoel zit komt er een stel en die komen uit Nederland. Zijn ook met de camper en zijn op de terugweg naar huis waar ze over twee weken willen zijn. Zijn al 4 weken onderweg.

De lucht dreigt wat, het rommelt in de verte, dus ruim ik de luifel op. We zitten toch in de schaduw van de camper. Drinken thee en het is evengoed 29 graden. We krijgen nog de kaatste berichten vanuit Frankrijk van onze kinderen. Daar is het weer nog niet op z’n  Frans, wat regen en toch wel fris!

Na een wijntje gaat Bep om 7 uur met het eten beginnen en we eten buiten want de temperatuur is nog heerlijk.

1. Diane Honingh:
    14 juli 2021
    Hier hebben we geen dazen maar tijgermuggen. Ik was 1 avond vergeten te smeren met deet en mijn benen zien er dus verschrikkelijk uit!