Letterfrack

6 september 2018 - Letterfrack, Ierland

Donderdag 6 september

Vannacht enkele regenbuien en ook vanmorgen toen we uit bed stapte regende het, niet hard maar zo'n miezerregen!
Het is best een mooie plaats met een mooi toiletgebouw en ook water.
Om 9.15 vertrekken we uit Crossmolina en gaan over de N59 naar Bangor waar Bep brood bij de Centra koopt. We rijden weer over een smalle weg met heel veel heide. Ook protestborden van mensen die geen windmolens willen. In Mallaranny stopen we om koffie te drinken en gaan dan weer verder richting Westport. Het regende nog steeds, maar we reden door een prachtige streek met heide en ook turfwinning. Ook kwamen er veel watervalletjes van de bergen af. Was wat moeilijk om er foto's van te maken omdat het niet helder is. Westport zouden we misschien even rondkijken maar het regende nog steeds en ook waren er geen parkeerplaatsen dat wij zo zagen. Het was er ook druk! Dus verder gereden, ook weer door een prachtig landschap met watervallen, bergen en schapen op de weg! Zo komen we om 12.50 aan bij Kylemore Abbey, en het is droog! Het is een voormalig kasteel wat nu Abdij is. Laten bouwen door Mitchell Henry, arts, industrieel magnaat, politicus en pionier, in 1867. De Gotische kerk werd 10 jaar later gebouwd. Zijn vrouw, Margaret, liep tijdens een vakantie in Egypte dysenterie op en stierf 16 dagen later in Cairo. Zij was 45 jaar en had 9 kinderen. Hij liet bij het kasteel een mausoleum bouwen voor haar en ook hijzelf ligt daar in.
In 1903 werd het verkocht voor 36.000pond aan de Hertog van Manchester. In 1914 werd het weer verkocht aan een makelaar, Ernest Fawke, die er zelf nooit inwoonde.
In 1920 kwamen de Benedictijnse nonnen er in die vanwege een bombardement van hun klooster in Ieper tijdens WO I en daar vandaan naar Engeland vluchtten en in het katholieke Ierland terecht kwamen. Zij stichtte een meisjesinternaat in 1923 dat vele studenten uit de hele wereld trok. Maar vanwege de daling van leerlingen en het gebouw daarvoor gerenoveerd moest worden sloot met de school in 2010. Nu waren de nonnen vastbesloten om de geschiedenis van het landgoed levend te houden. Men verwelkomd de gasten en is men dagelijks bezig met het onderhoud van de tuinen.
Wij hebben daar eerst gegeten en zijn toen naar de Abdij gegaan waar je een gedeelte kunt zien. Daarna naar de kerk en het mausoleum. Ook is er een wenssteen die op een strijkbout lijkt. Met ons mee liep een Braziliaanse jongen die een tour door Europa maakt. Nu gaat hij naar Londen, Parijs en ook Amsterdam. Hij had architectuur gestudeerd en wil nu Archeologie gaan studeren.
Bep ging nog even naar de gift shop en ik nam de shuttle bus naar de prachtige tuinen. Veel bloemen maar ook veel groenten. Ook liepen er twee enorme varkens die wel een keer als karbonade in de pan komen.
Wij weer in de camper en 6km verder is een Visitor center van het Connemara National Park waar wij de camper parkeerde. Het is druk met auto's want hier beginnen veel wandelpaden.
Wij een plekje gezocht om te overnachten. Na het wijntje gaat Bep het eten maken. Het wordt stil om ons heen want bijna iedereen vertrekt.

1. Niza/Rijk:
    6 september 2018
    Beste Bert en Bep
    Wat een prachtige verhalen van Bert over Ierland waar jullie samen een reis maken. Tot nu heeft het weinig geregend en zonder regen blijkt Ierland ook mooi te zijn. Zeker op de heldere manier zoals Bert schrijft en de foto’s die hij elke dag weer plaatst. Prachtige kronkelige en smalle wegen waar je niet al te hard kan rijden. Een bord met de maximum snelheid is ongewenst in dit gebied. Een verstoring van de omgeving. Ik kan me voorstellen dat er tegen windmolens wordt geprotesteerd. Weilanden die door muurtjes worden afgescheiden en alle bouwsels die je tegen komt. Wat een geschiedenis van mensen die dat ooit gemaakt hebben. Het mooiste van deze reis moet nog komen met het zuidwesten van Ierland. Een adembenemend gedeelte met een uitzonderlijke mooie kustlijn. Geniet ervan.
    We hopen dat jullie een pub bezoeken en zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Het verhaal zal dan in hoofdzaak gaan over de contacten met Ieren. Je hoeft er vast weinig moeite voor te doen want de mensen in Ierland zijn aardig en hebben belangstelling voor je. Uit ervaring hebben we dat in een stad als Dublin meegemaakt. Kom aan bij het einde van de middag en vertrek laat in de avond. Je kunt er lekker eten. De aardappel smaakt opeens heel anders zonder te twijfelen aan de kookkunst van Bep met haar driepitter. Neem er de tijd voor en je verbaast je wat er met je gebeurt. En dan eindigt dit verslag dat het heel stil wordt om je heen.
    Hartelijke groet van ons.
  2. Diane Honingh:
    7 september 2018
    Jammer van de regen, want dan ziet alles er zoveel mooier uit. Maar ja, dat is het risico van op reis in Ierland. Ach, hier is het niets beter. Koud en nat! Van mij mag de (na)zomer terug komen, want dit verveelt wel erg snel.
  3. Jan Veerman:
    7 september 2018
    Een wisselvallige vakantie Bert. Mooie foto’s!
    Groeten aan Beppie.