Portumna

10 september 2018 - Portumna, Ierland

Maandag 10 september

Gisteravond had vanwege de wind niemand zijn schotel omhoog, ook wij niet.
Maar wij hebben nog een tweede optie dat is de Ipad. Via internet kunnen wij dan de TV bekijken.
Dus na de postcodeloterij en in de reclames de voetbalwedstrijd Frankrijk-Nederland dat 2-1 werd.
Ook nog familie Kruis gekeken en dan is het bij ons nog vroeg, dus twee spelletjes Skip Bo gedaan, weer 1-1 dus staat de stand 2-2.
Vanmorgen nog steeds harde wind en af en toe een bui. Daarom besloten om vandaag een stukje het binnenland in te gaan. Maar eerst nog even douchen en na het eten de camper weer in orde gebracht en om half tien vertrokken we uit Doolin. We zouden eerst helemaal langs de kust maar het weer is spelbreker en dus gingen we naar Ennis. Een behoorlijke stad en ook daar is een Lidl waar we brood en melk en nog wat boodschappen meenamen. Er heen was het weer redelijk maar toen wij de Lidl uitstapten begon het weer te regenen. Daar maar koffie gedronken en dan weer verder. Over de M18 naar Gort (niet droog!) Daar namen we de N65 naar Loughrea. Deze weg gaat door een golvende streek met veel koeien in de weide. Ook nog diverse percelen gemaaid en hoe ze dat hier in Ierland droog krijgen is voor mij een raadsel. Want het bleef regenen en zo reden we door naar Postumna, waar we zouden overnachten. De coordinaten brachten ons niet op de plaats van bestemming want er waren daar hoogtebalken geplaatst. Bep had wel een bord met een camper er opgezien en dat gevolgd. Toen kwamen we aan de andere kant van het haventje op de officiële camperplaats terecht. Een mooie camperplaats met 18 plaatsen gereserveerd voor campers, een WC huisje, kost 10 euro en als je stroom en een douche wilde dan moest je een kaart halen in het stadje. Wij gingen eerst eten en toen het (bijna) niet meer regende gingen wij richting stadje. Eerst langs het kasteel, dat tussen 1610 en 1617 gebouwd is door Richard Burke en toen 10.000 pond kostte. Maar het kasteel is gesloten en even verder is een ruïne van een Cisterciënzer Abdij uit de 15e eeuw waar we langs lopen. In het stadje veel winkeltjes en een grote kerk die in 1843 gebouwd is. Hier in Ierland zijn de mensen nog erg gelovig en gaan er nog heel veel naar de kerk. Dat zagen we gisteren toen we langs kerken reden en er heel veel auto's geparkeerd stonden. Het miezert nog steeds een beetje en gaan we terug naar de camper die bij de haven staat. Het ligt aan het Lough Derg, op twee na grootste meer van geheel Ierland. We drinken thee en er komen nog meer campers hier staan. Als we ons wijntje op hebben staan we hier met z'n tienen. Bep zorgt weer voor de maaltijd en ook na de afwas blijft het miezeren.

1. Bernadette Seevinck:
    10 september 2018
    Hoi Bert en Bep, ik heb net een rectie getikt, maar die vloog ineens weg toen ik een a teveel uit mijn voornaam wilde halen.
    Heb ben jullie die wel gekregen?
    groetjes.
  2. Huberdina Schouten:
    11 september 2018
    Hoi Bep en Bert,had gisteravond een reactie gegeven,maar is niet doorgekomen zie ik.
    Jammer van al die regen maar wederom prachtige fotos erg mooi land ook,kreeg gister fotos van Liz,haar ouders wonen ook prachtig.We zijn gister naar Noordwijk en Katwijk geweest heerlijk langs het strand geslenterd met de voeten in het water.
    In Uitdam alles goed voor zover ik weet,buurman Jan heeft de kermis overleefd en is weer thuis,wanneer hij vertrekt weet ik niet. Goede reis verder en dikke kus.
  3. Diane Honingh:
    11 september 2018
    zo... ik liep even wat achter (moest nog lezen vanaf zaterdag, schandalig ik weet het), maar had jullie natuurlijk zondag gesproken. Het weer zit niet echt mee, geen warm weer is niet erg zolang het maar droog is. Maar dat is jullie ook niet echt gegund. Nou ja, het kan altijd nog beter worden moet je maar denken. En het eten halen/uit eten lijkt ook niet erg gegund. Ma had zich zo verheugd op haar Fish and Chips. De eigenaar zat natuurlijk in de kerk!!
    Hier is het weer wel ok. Jammergenoeg geen spat zon en aardig wat wind, maar de temperatuur is wel aardig. Denk een graad of 20.
    Sanne had het nog gezellig gehad gisteren op de kermis (misschien had ze je zelf al wel geappt). Dat zit er ook weer op, dus de ergste feesten en partijen zijn nu even voorbij (denk ik... maar je weet maar nooit). Hele fijne avond!!kus
  4. Bernadette Seevinck:
    11 september 2018
    Ik heb nu ontdekt dat mijn episteltje van gisteren inderdaad weggefloept is. Dus nu nog effe opnieuw. En ondertussen heb ik ook correctie op mijn naam aangebracht.
    Jullie zijn in Galway Bay geweest, daar heb ik zo'n zoete herinneringen aan met een sprookjes achtige zonsondergang.
    Geweldig fotoos, Bert. Wat een ruig land. En wat een imposante natuurfoto, vandaag ook weer.
    Ik vind het ook heel fijn dat je kaartjes mee stuurt, van het traject dat jullie afleggen.
    Nou effe iets anders: Gaan jullie 's avonds wel eens naar Pub's. Da's echt een aanrader. Toendertijd zongen daar mooie ruige mannen heel spontaan de prachtigste liederen en droegen ballades voor. En daar hoort natuurlijk een goed glas whiskly bij met nog een paar pinten van dat donker bier. Dat hoort er net zo hard bij als dat je in Frankrijk Pernod of Anisette meedrinkt met de Fransen. En als je die uitspattting aan gaat, reserveer maar een slaapplek boven in de herberg, want je wordt er zo dronk als een tor, of onderschat ik jullie?
    Hier vind ik het heerlijk nazomer weer.
    Heb een Sierra Leonse student te logeren gehad laatste week van augustus, heel interessant en leuk. Tineke heeft hem ook nog ontmoet. En waarschijnlijk toch te veel gelopen, zodat ik een pijnlijke slijmbeurs ontsteking in mijn linkerheup had, die gelukkig nu met een prednison spuit alweer een heel eind genezen is.
    Verder vind ik hier elke dag interessant nieuws of leesmateriaal.
    Ik geniet van de vrijheid van tijdsindeling van de ouderdom.
    Nog heel veel mooie interessante dagen. Groet Bernadette