Askeaton

11 september 2018 - Askeaton, Ierland

Dinsdag 11 september

Gisteravond bleef het de hele avond miezeren en ook vannacht een paar regenbuien.
Maar vanmorgen blonk de zon zo tussen de wolken en het was droog en weinig wind.
Hier dus een mooie camperplaats met een keurig toiletgebouw.
Nog wat water geloosd en ingenomen zodat we er weer schoon voor staan.
Om 9.10 vertrekken we uit Portumna, over de N52 die door een golvend landschap gaat met veel koeien. Op één stuk land stonden wel 200 koeien dus hebben ze hier ook grote boerenbedrijven.
We komen op de M7 en even voor Limerick stoppen we om koffie te drinken.
Dan naar een parkeerplaats in Limerick die ik op mijn telefoon had gevonden. Vlak bij de kerk en kasteel. Het was wel krap en een man was zo vriendelijk om zijn busje ergens anders te parkeren zodat ik op zijn (ruimere) plaats kon gaan staan. Wij naar de St Mary gelopen en 10 euro betaald en naar binnen. De Kathedraal is in de 12e eeuw gesticht op een heuvel op King's Island en het oudste gebouw in Limerick dat nog dagelijks gebruikt wordt. Binnen viel een beetje tegen en het onderhoud moet door de gemeenteleden zelf opgebracht worden, ze krijgen nergens subsidie van. Het kost dan ook 500 euro per dag aan onderhoud! We lopen zo naar het King's John Castle dat aan de rivierkant van de Shannon er nog wel fraai uitziet maar de achterkant staat er een glazen gebouw tussen dat het museum is. Het kasteel is uit begin 13e eeuw en de opdrachtgever was Jan zonder Land. Hiervoor stond een versterkt fort van de Vikingen die hier in Ierland velen forten hadden. Wij lopen er omheen en gaan de brug over de Shannon en komen in het gedeelte wat Bep interessanter vindt, het winkelgedeelte. Daar ook een tijdje rondgekeken en we zouden daar eerst eten maar we besloten toch maar om verder te gaan. Het parkeerterrein met wat stuurmanskunst verlaten en door Limerick naar de N69. We rijden door naar Askeaton waar een camperplaats is. Het was de eerste camperplaats met voorzieningen in Ierland. We dachten:"zou er wel plaats zijn?"  Maar we waren de eerste! Het is ook het parkeerterrein van het zwembad wat er naast ligt. Ook wat geluid van ventilatoren. Maar we zetten hem neer en gaan eerst eten. Ik maak een verkenningsronde en even daarna gaan we samen op pad. We lopen naar het stadje (1150 inw) en zien het voormalige kasteel dat in 1199 gebouwd is. Nu zijn ze het al 10 jaar aan het renoveren zodat mensen het veilig kunnen bezoeken. Volgens de vrouw van de VVV zal het nog wel 10 jaar duren. Dan lopen we naar de Franciscaner Abdij die in 1389 gebouwd is. Alleen de muren staan nog overeind en wel de kloostergang is nog in tact en ook zijn er graven van zo'n 50 jaar geleden op het terrein en in de Abdij. In 1579 werd de stad belegerd door Sir Nicolas Malby en toen het kasteel en de stad werd veroverd stak hij de Abdij in brand en vermoordde de paters. Ook toen ging het al om het geloof! Wij liepen weer terug naar het centrum van het stadje waar weinig te doen was. Dus terug naar de camper die aardig ingebouwd was met auto's die veelal met moeders en kinderen bemand waren, ik denk naar zwemles. Wij gaan aan de thee en het begint weer te regenen. Hele dag knap geweest maar nu regen. Ik heb wel mensen gehoord dat ze Ierland een prachtig land vinden maar dat er een dak op moet zitten! Om half zes gaan er wat auto's weg maar wij staan nog ala enige camper op deze camperplaats. Maar als wij zitten te eten komt er nog een camper. Als ik de vuilniszak ga weggooien maak ik een praatje met de man. Ze komen met de camper uit Malaga, Spanje, en zijn via Frankrijk, Engeland en Schotland hier gekomen. Maar ze zijn Schotten en wonen in Malaga. Kan het ook wel horen aan hun Engels want dat heeft een Schots accent. En hij heeft geen moeite om links te rijden! Bij het zwembad zit ook een fitness club dus nu komen de sportmensen even aan hun conditie werken met de auto!

1. Anton van geemen:
    12 september 2018
    Hoi Bep & Bert Om je verslag te lezen loopt alles weer op wieletjes met wat vocht er bij en dat krijg je voor niks. Wij hebben ook eindelijk wat regen gekregen en de hitte golf is gelukkig voorbij vandaag 23c Zo mensen het beste er mee and till next time mvg Emmy & Anton
  2. Diane Honingh:
    12 september 2018
    Jullie ook even lekker gefitnesst?