Beeskow

23 juni 2019 - Beeskow, Duitsland

Zondag 23 juni

Ik moet eerst beginnen dat onze schoonzoon Michiel een topprestatie heeft geleverd. Hij heeft gisteren de race van Trondheim naar Oslo gereden. Een afstand van 543km en dan moet je binnen 24 uur over de finish zijn. We konden hem helemaal volgen via Tractrac en dan is het toch spannend. Reed eerst in de kopgroep maar kon dat niet volhouden en heeft 100km alleen gereden. Daarna in een groepje beland en in 16 uur 23 minuten en 59seconden kwam hij als 29e over de streep, geweldig! Zijn maten waar hij mee fietst hebben de toertocht gereden en kwamen op 20 uur en 47 minuten binnen!
Gisteravond nog even gekeken naar het huwelijk van onze achterbuurvrouw, Katje Schuurman met Freek van Noordwijk. Daarna de volgende etappe ingetoetst en naar bed
Vanmorgen weer mooi weer en al weer vroeg op. Nog even douchen, eten en de camper rijklaar maken. Dan nog even afscheid genomen van de mensen om ons heen en om 8.55 vertrokken we uit Torun, het was 18 graden. Over de 15 wat een mooie weg is door een lieflijke omgeving. Het is dezelfde weg als toen we heen gingen alleen de kleuren van de landerijen zijn veranderd. Geen geel meer van koolzaad en het groene graan is geel geworden. We tanken onderweg en ik maak in het winkeltje de overige Zloty's op. Zo komen we op de S5 en daar is een mooie grote parkeerplaats. Daar dus koffie drinken. We stonden er net toen San en Irene er bij kwamen gevolgd door Fokke en Tiny. Maar ook Caroline en Aline kwamen daar koffie drinken, het was even gezellig! Na Fokke gingen wij ook weer verder en kwamen op de tolweg, de Tom Tom zegt, 186km rechtdoor! Heen zijn we over de secundaire weg gegaan en nu dus over de tolweg. Schiet wel op maar is wel een beetje saai. Ook hier veel landbouwgrond. Om 13.15 komen we op een parkeerplaats om te eten. Daar stonden Jan en Joke die aan het eten waren. Wij elkander even begroet en gaan eten. Even later gingen Jan en Joke weer verder, reden naar Potsdam. Als het eten op is gaan wij ook weer verder en betalen tol (ong. 9 euro) en passeren even later (14.20) de grens met Duitsland. Over de Oder, wat de grens is, en dan slaan wij af naar Beeskow wat ons reisdoel is voor vandaag. We komen om 14.55 op de camperplaats aan die aan het haventje aan de rivier de Spree ligt. Er staan er wel wat maar voor ons is nog een mooi plaatsje op het gras. Daar neergezet en overgegaan op eigen voorzieningen. Moet de havenmeester bellen en die zou met een half uur komen. Luifel uit en aan de andere kant van de camper gaan zitten in de schaduw want het is warm, ong. 30gr. De havenmeester komt inderdaad met een half uurtje en ik betaal hem. Bep zet thee en we maken er een rustige middag van. Dan is het al weer de vijf in de klok en verhuizen we naar de goede kant van de camper. Er is er inmiddels één bij gekomen en staan nu met 7 campers. Het is goed toeven hier, mooi weer en wat lekkers op tafel!
Beeskow heeft bijna 8.000 inwoners en is in het bezit van een burcht en ook een muur met poorten. Dat ligt op een eilandje tussen een kanaaltje en de Spree. Het vierde in 2003 haar 750 jarig bestaan. Ook heeft het een imposante kerk, de St Marien kerk die uit de 15e eeuw stamt.
Bep zorgt dat er weer eten op tafel komt en na de afwas gaan we nog even het stadje in. We komen niemand tegen, het is uitgestorven. Dan maar weer terug naar de camper en lekker buiten gaan zitten, het is nog 25 graden!