Havelberg

11 mei 2019 - Havelberg, Duitsland

Zaterdag 11 mei

Gisteravond een TV avond met twee series die we volgen. Toen we naar bed gingen was het weer heel helder met veel sterren. Het kan beter overdag heel helder zijn, die sterren hoef ik dan niet te zien!
Vanmorgen grijze lucht en ook nu moest vanmorgen de kachel weer even aan want het was 10 graden! Je kunt dan nog even lekker in je warme bed blijven tot het behaaglijk is in de camper.
Rustig aan gedaan want vandaag is het een beetje een rustdag. Na ontbijt de camper opruimen. Voor bij de koffie haal ik bij de receptie twee punten taart die ze hier zelf bakken, smaakt prima.
Na de koffie gaan we naar het stadje. Over de voetgangersbrug naar de VVV die gesloten is! Er ligt hier wel een boot uit Zwitserland (Basel) met toeristen voor de wal. Het valt ons op dat bijna alles gesloten is en er is geen kip op straat. We lopen naar de Stadtkirche, St Laurentius maar daar kan je alleen maar in het voorportaal, hek op slot! Hiervandaan lopen we richting de Dom van Havelberg die op een heuvel staat en we behoorlijk wat trappen op moeten lopen. Het oorspronkelijke gebouw is door brand verwoest. In de 12e en begin 13e eeuw is het herbouwd. Vanaf die periode tot nu toe (het staat nog in de steigers) zijn restauratie en herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Ook deze kerk met kloostergang en museum is gesloten! We lopen er omheen en hebben wel een mooi uitzicht over het stadje. We zien nog een monument, ik denk van de Russen aan het opschrift te zien, en gaan eerst naar de supermarkt om een paar boodschappen mee te nemen. Zo lopen we langs de rivier en over de brug weer terug naar de camping dat ook op een eiland ligt. Het is etenstijd en het begint weer wat te spetteren. De zon wil er wel doorkomen maar mist de kracht lijkt het wel. Dus binnen de boeken van de ACSI er bij genomen en de reis doorgenomen. Toch wel een druk programma, dus als jullie een dag geen verslag hebben ligt het daaraan. Velen zullen denken waarom niet een dag eerder naar de verzamelcamping? Dat zit hem in de prijs. Daar kost één nacht €39,00 en dat is ons te gek! De ACSI zal wel een speciale prijs bedongen hebben voor een hele groep.
Dus vanmiddag rustig aan en nog even gebruik gemaakt van de mooie douches zodat we morgen fris en fruitig aankomen. We gaan aan de thee en dan is het zo weer 5 uur, een dag is zo om. Kregen ook nog bericht dat onze kleinste kleinzoon, Bram vandaag zijn B diploma gehaald heeft. En als het meezit heeft hij zijn C diploma voor zijn 6e jaar!
Na ons wijntje maakt Bep het eten dat weer lekker smaakt. Morgen nog ruim 100km naar Potsdam en maken we ons op voor de volgende reis!

1. Huberdina:
    12 mei 2019
    Gisteren een prachtige dag gehad,op stap geweest met de Catharinastichting.Om 8uur vertrokken uit Monnickendam en koffie gedronken bij vliegveld Teuge,daarna een kleine 12 kilometer gelopen naar Twello,de lunch daar gebruikt en daarna met de pont over de IJssel naar Deventer, je kon nog met Joke vd.Meer een stadswandeling maken,maar het merendeel ging op eigen gelegenheid, met een groep nog erg gezellig op een terras gezeten en om 5uur verzamelen bij de Vietnamees, heerlijk gegeten, om half 9 waren we weer thuis.Een goede reis naar het verzamelpunt en een gezellige en goede reis gewenst met de groep. Dikke kus.