Neustrelitz

9 mei 2019 - Neustrelitz, Duitsland

Donderdag 9 mei

Ja, dat was me wat gisteravond! Ajax begon goed en stond al na 5 min. met 1-0 voor. En met de rust zelfs op 2-0. We dachten dit kan en mag niet meer fout gaan. Maar hoe anders liep het. Na de rust een extra aanvaller bij de Spurs er in en het werd al snel, te snel, 2-1. Dat gaf moed en met nog een aanvaller er bij werd het 2-2. Ajax wisselde ook en er kwamen drie verdedigers bij om de storm van de Spurs tegen te houden. Het leek te lukken, maar in de 96e minuut, 30 seconden voor het einde maakte Lucas Moura zijn derde doelpunt en gaan de Spurs naar de finale. Verbijstering alom. En we kunnen zeggen, als dit of als dat, maar het feit ligt er, Ajax is uitgeschakeld. Maar Ajax heeft Nederland weer op de kaart gezet met prachtig voetbal en clubs die honderden miljoenen kunnen investeren, verslagen! Maar er is nog een prijs te winnen en dat zou toch een bekroning zijn van dit seizoen, Kampioen van Nederland!
Maar ja, zoals Diane al zei, het wordt gewoon weer donderdag.
Vanmorgen waren we er op tijd uit en het was niet zo koud. Vannacht wel veel druilerige regen gehad maar nu droog. Ik het havenkantoor naar de sanitaire afdeling gegaan dat er prima uit ziet.
We vertrokken om 9.15 uit Schwerin. Over de 104 naar Gustrow, door het voormalige DDR gebied. Door een mooi golvend landschap met veel landbouw en bossen. Ook Asperges worden hier geteeld en men maakt er reclame mee langs de weg. Ook nog oude DDR boerderijen die hetzelfde zijn, een stukje uit elkaar. Maar de meeste zijn geen boerderij meer en sommige in vervallen staat.
Er zijn bijna geen parkeerplaatsen en daarom stoppen we bij een supermarkt waar genoeg parkeerruimte is. Ook is er een Kik, een luxe Zeeman, waar Bep nog even gaat kijken. We rijden verder naar Neu Brandenburg en in Malchie is nog een mooie stadspoort en zien onderweg ook nog opgeknapte flats uit de DDR tijd. Dan naar Neustrelitz langs de Tollense See waar we weinig van zien vanwege de bossen. Om 12.45 komen we aan op de camperplaats in Neustrelitz en zetten de camper op z'n plaats. Een grote camperplaats waar 25 campers kunnen staan. Alles gaat via de automaat als er betaald moet worden. Eerst eten en dan begint het te regenen. Ik loop nog een verkenningsronde en als het om half drie droog is gaan we het stadje in dat 20.000 inwoners heeft. Het is een geplande stad dat in 1733 met het begin van de bouw is begonnen in de buurt van de stad Strelitz. In het midden een groot rond plein van 1HA waar 8 wegen op uitkomen. Je kunt het ook wel zien aan de brede straten. Ook nog wel vervallen huizen maar rond het plein mooie grote gebouwen zoals het Rathaus van 1841 en de Stadskerk die in 1778 gebouwd is en natuurlijk een mooi bankgebouw. Ook is er een autovrije winkelstraat waar aan het einde ervan een groot Kaufhaus is gevestigd. Het wordt warmer en de jassen kunnen uit en gaan weer terug naar de camper. Daar aangekomen, de stoelen er uit en buiten thee gedronken. Ook het wijntje drinken we buiten want het is heerlijk weer geworden. Als Bep om 18.45 eten gaat maken verdwijnt ook de zon achter een donkere wolk en ga ik de stoelen opruimen en naar binnen. We eten weer lekker en na de afwas ik nog even de rommel weggooien en even naar de haven gelopen. Er zitten mensen asperges te eten op het terras want het is nog steeds lekker al is de zon weg.

1. Diane Honingh:
    9 mei 2019
    ja, wat deed het pijn gisteravond. Ik heb echt grote mannen zien huilen op de tribune. Wat een teleurstelling, wat een deceptie. Maar... zoals ik al zei: het werd vandaag gewoon donderdag. Sanne begon gewoon aan haar eindexamen en werd het gewoon weer avond. Nu we dan de finale niet gehaald hebben is het natuurlijk wel nodig om kampioen te worden. Want dat zou toch iets zijn, als je dat nu nog verspeelt. Daar had ik alleen mee kunnen leven als we die finale hadden gehaald.
    Hier was het ook best aardig weer vandaag. Beetje warmer mag nog wel hoor!