Aan de was

4 mei 2022 - L'Eucaliptus, Spanje

Woensdag 4 mei

Gisteravond keek Bep naar haar programma en ik vertrouwde er op dat Liverpool het wel zou klaren maar ik keek op teletekst en zag dat ze met 2-0 achter stonden.

Dus wel de tweede helft gezien en Liverpool won  met 2-3  van Villareal en dus finalist is.

Vanmorgen bewolkt maar niet koud. Ik sprak vanmorgen een Nederlander en die zit ook in de wachtkamer om naar het zuiden te gaan maar wacht ook nog even omdat het weer daar ook niet zo “Spaans” is als je zou verwachten

De was vanmorgen in de wasmachine gedaan en daarna in de droger zodat het beddengoed weer fris het bed op kan.

Het bed was weer opgemaakt met de schone lakens toen wij koffie gingen drinken.

Na de koffie wilde Bep nog wat op de hand wassen en ben ik een ronde gaan doen op deze grote camping. Er is van alles te doen, ook voor de kinderen. Veel vaste plaatsen.

Zou ook nog naar het strand lopen maar was me uiteindelijk te ver.

Heb de fietsen er af gehaald en de batterijen er in gedaan voordat we gingen eten.

Na eten op de fiets langs de Lagunes waar 300 vogelsoorten overwinteren. Wij zagen er dan geen 300 maar wel wat vogels die bij ons niet voorkomen, de steltkluut, koereiger, flamingo’s en ook ibissen (gekeken in het vogelboek, Tineke!) verders veel vogels die ook bij ons voorkomen en die we niet hebben kunnen traceren in het vogelboek. We rijden tussen de rijstvelden waarvan er nog ingezaaid en later onder water gezet moeten worden. Er is hier een heel kanalensysteem om dat te realiseren. Er worden 14 soorten rijst geoogst in september.

Het is hier dus de delta van de rivier de Ebro, die 925 km lang is en ontspringt in de Sierra del Cordel, in het noorden van Spanje. De rivier wordt weinig gebruikt omdat het waterpeil erg variabel is. Er zijn wel grote waterkrachtcentrale’s die de helft van de Hydro elektriciteit levert.

Het Landschap bekoord ons niet echt, het is helemaal vlak, zonder leuke dorpjes en ook het weer zit niet mee. Op de heenweg was het lekker maar terug was de wind wat aangetrokken en waren we blij dat we een vest aan hadden. Waren theetijd terug en dat hebben we binnen opgedronken.

Toen we aan een wijntje zaten viel er zelfs een druppel regen.

Bep maakt weer het eten en ons opmaken voor Dodenherdenking.

Dit jaar met publiek wat twee jaar niet kon.

1. Diane Honingh:
    4 mei 2022
    Toch altijd bijzonder, dodenherdenking op de Dam. En dan nu weer met publiek. En een oorlog in Europa. Extra bijzonder dus.

Vanavond weer een spannend voetbalavondje (gisteravond alleen eerste kwartier en laatste half uur gezien). Volgens Tom kan Real het best nog wel eens winnen. We zullen zien! Kus
  2. Klaas en Luutje:
    5 mei 2022
    Leuk verslag Bert, we blijven het volgen,we hopen dat je alsnog "Spaans" weer krijgt en je vest uit kunt trekken.Groetjes aan Bep.