Avila

6 juni 2022 - Ávila, Spanje

Maandag 6 juni 2e Pinksterdag

Gisteravond nog een spel scrabbel gedaan dat ik won, en daarna de stoelen en tafel opgeruimd.

Hier zijn de nachten koel en overdag warm.

Het is 17 graden in de camper als we opstaan. Prachtig weer en als we het ontbijt op hebben, opruimen en opmaken voor de volgende etappe.

Maak nog een praatje met de Nederlandse buren, die in Madrid een camper gehuurd hebben voor 14 dagen, maar vinden hem wat klein.

We vertrekken om 9.40 uit Plasencia en het is 21 graden.

Eerst stukje binnenweg en dan op de A66. Door een mooi gebied met olijfbomen en verdord gras er onder. Ook lopen er soms koeien en het is natuurlijk niet alleen het gewas maar ze moeten ook drinken en hier zijn heen sloten!

We rijden dus een stuk om, om een pas van 1275m hoog op de N110 te ontlopen.

Maar ook op de A66 kom je een pas over maar dan over een snelweg.

We slaan even voorbij Béjar af naar de SA102 en komen op een mooie hoogvlakte van ong. 900 meter. Hele mooie weg, heel rustig en door wat dorpjes waar Puente del Congosto wel een heel mooi plaatsje is met een brug over de rivier en daar een poort op.

Bij een afgesloten tankstation koffie gedronken en als we verder gaan zien we dat het meeste graan al geoogst is en er wat grasland en ook koeien zijn en wat schapen.

Komen bij Piedrahita op de N110 en gaan dan nog een pas over van 1386 meter, maar ook hier twee banen tot beschikking naar boven en één naar beneden.

Komen om 12.15 aan in Avila op de vrij nieuwe camperplaats. Schrijf ons in en zoeken een plaatsje. Gaan eerst eten en na wat telefoontjes omdat onze dochter weer thuis is met de familie en wat apps gaan we om twee uur de stad in.

Avila heeft nu ong. 59.000 inwoners en al heel lang bewoond en ligt op 1132 meter hoogte en is de hoogste stad van Spanje.  Er zijn Romeinse sporen, de Visgoten hebben hier een bolwerk gehad en is daarna veroverd door de Moren.

Maar in 1088 veroverde Raymond van Bourgondië, schoonzoon van Alfons VI de stad.  In opdracht van Alfons werd er in 1090 gestart met het bouwen van een muur om de stad. In de 12e eeuw werd enkele stukken herbouwd en kreeg het een rechthoekig patroon. De muur is 2,5 km lang en ommuurd 31HA. Het omvat 87 halfronde torens en 2500 kantelen. Het heeft een dikte van 3 m en gemiddeld 12 m hoog. Negen poorten geven toegang tot de oude stad.

We krijgen eenplattegrond van de aardige beheerder en lopen de stad in.

Door de stadspoort naar het Plaza de Mercado Chico waar ook het gemeentehuis is. Verder naar  de mooie kathedraal waar we entree moesten betalen om binnen te komen. Prachtig houtsnijwerk en vele belangrijke mensen die daar begraven zijn.

We lopen verder naar Convento de Santa Teresa, de geboorteplek van zuster Teresa die later in 1970 als eerste vrouw heilig verklaard werd door Paus Paulus VI. De Basilica de San Vicente bekijken we van de buitenkant en lopen naar een groot plein waar de kerk San Pedro staat en ook de hoofdpoort. Ik kan daar de muur op (€3,50) en daar heb je een mooi overzicht over de omgeving.

We gaan nog naar het plein en drinken daar wat op een terras. Dan nog door de stad en op een andere plek kan je met hetzelfde kaartje ook de muur op en dat heb ik ook gedaan en kon de camperplaats goed zien.

Hier is ook Isabella van Castilië geboren in 1451, die later Koningin van Spanje werd en trouwde met Ferdinand van Aragon. Na de val van Granada op de Moren gaven Isabella en Ferdinand akkoord om een expeditie te sponsoren naar India. Hij vertrok op 17 april 1492 en landde op 17 oktober 1492 op een eiland van de Bahama’s dat hij San Salvador noemde.

We lopen daarna terug naar de camper en het is al half zes. Lekker biertje genomen en nog even nieuws uitwisselen met de fam. uit Marken.

Bep gaat eten maken en ik schrijven. We eten weer lekker en als dat op is ga ik typen. Kan niet alles opschrijven anders zit ik hier tot 11 uur!

Buiten is het nog heerlijk in de schaduw van de Belgische buurman