Segovia

7 juni 2022 - Segovia, Spanje

Dinsdag 7 juni

Gisteravond nog even buiten gezeten en nog binnen TV gekeken.

Vanmorgen mooi weer, geen wolkje aan de lucht maar 17 graden.

Dan nog wat klusjes voordat we vertrekken. Spreek nog mijn Engelse buurman die nog 8 dagen in Spanje is vanwege Brexit dat Engelsen maar 90 dagen in een ander land mogen zijn.

Ook in Schotland geweest en zo hebben we weer gemeenschappelijke verhalen.

We vertrekken om 9.45 uit Avila en het is 23 graden.

Stukje over de A 51 en dan op de N110 omdat de AP 51 een tolweg is.

Mooie rustige weg door een mooi landschap. Veel akkerbouw waar het meeste graan al geoogst is.

We komen in Segovia en gaan eerst naar de Lidl om de voorraden weer aan te vullen.

Daarna nog een klein stukje rijden naar de camperplaats waar we om 11.45 aankomen.

We staan bij een grote stierenvechters Arena en het is ook zo dat er geen campinggedrag wordt toegestaan.

We drinken eerst koffie en daarna nog een broodje en gaan om 13.15 de stad in.

Het is allemaal dicht bij en we komen eerst bij het begin van het Aquaduct dat de Romeinen onder Keizer Trajanus in de 1e eeuw hebben aangelegd. Het was de watervoorziening van de stad dat 16km verder in Riofriso vandaan kwam. Het is nu nog 728m lang en 12 meter hoog!

We lopen langs het Aquaduct en wij dalen en het aquaduct wordt steeds hoger.

We komen op een groot plein uit waar ook de Tourist Info is en daar een plattegrond haal.

We kunnen met een trap maar wij nemen de straat met allemaal winkels.

Komen langs Iglesia de San Martin waarvan de toren in de steigers staat en hij uit de 12e eeuw stamt.

We lopen verder en komen op het Plaza Mayor, waar het Stadhuis staat en ook het imposante Santa Maria de Sergovia staat. Deze werd tussen de 16e en 18e eeuw gebouwd nadat de vorige bij een opstand tegen de Koning, werd verwoest.

We gaan er naar binnen en moeten, als pensionadas, samen €2,50 betalen voor de entree.

Mooie grote kerk met ook hier mooie orgels en houtsnijwerk. Ook een kloostergang waar meestal ook een waterput is in de tuin.

Spreken nog twee Vlamingen die in een hotel in Avila zijn en de buurt verkennen.

We lopen verder naar het kasteel, Alcazar, waar men in de 12e eeuw is mee beginnen te bouwen toen Alfonso VI de stad veroverde op de Moren.

Daar even rondgelopen en van het uitzicht genoten. Niet naar binnen gegaan want er was genoeg klimwerk hadden we van de Vlamingen gehoord.

Dan weer terug via een andere weg en kwamen langs de Iglesia San Esteban, ook uit de 12e eeuw. Dan naar beneden en op een terras even lekker wat genomen en bijgekomen van de stadstocht. Bep had nog wat voor mij gezien en daarna nog naar een winkel waar Bep wat voor haar zelf had gezien maar het end was dat ik alleen met een tasje naar de camper liep, Bep was niet geslaagd!

Daar aangekomen ging de Spaanse buurman weg en wij gingen op zijn plaats staan maar dan in de rij.

Er is nog een Nederlander die ook naast ons wilde staan maar ik denk dat hij bij de NS heeft gewerkt als rangeerder want het duurde en het duurde voordat hij eindelijk naast ons stond.

Wij nog wat gedronken en Bep lezen en ik schrijven.

We eten pas om acht uur en eer alles weer schoon in de kast ligt is het kwart voor negen!

Bep gaat nog een verfrissende douche nemen en ik buiten dit in elkaar flansen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    7 juni 2022
    Hee Trajanus, mooie foto’s! Prachtige stad.
  2. Twan en Lisette van esch- ouderling:
    9 juni 2022
    Ja mooi is Segovia dat vonden wij ook
    Byzonder was dat heel dat aquaduct hebben de Romeinen zonder specie gebouwd nu wel gerestaureerd maar staat er nog steeds
    leuk dat jullie er ook naar toe zijn gegaan 🤗