Op de fiets naar Larmor plage

22 juni 2022 - Ploemeur, Frankrijk

Woensdag 22 juni

Gisteravond nog samen een rondje gelopen want het was heerlijk weer. Naar het strand dat stil en verlaten was.

We waren net weer terug toen het begon te regenen en behoorlijk hard ook.

Het duurde niet lang maar van buitenzitten kwam niets meer ook omdat het al half tien was.

Vanmorgen weer knap weer, een zonnetje met wat sluierbewolking.

Eerst weer de nodige klusjes en als ik water ga halen spreek ik een Fransman die schelpen aan het wassen is. Ik vraag wat hij aan het doen is en hij heeft een emmer bijna vol samen met zijn vrouw gezocht op het strand. Het zijn kokkels, kleine dichte schelpen, die ze morgen gaan eten!

Koken met een beetje azijn er bij en een glaasje Pernot, heerlijk zei hij! Het beesje moet je er met stokje of naald uitpeuteren, niks voor mij!

Bep vertrouwd de lucht niet en daarom gaan we eerst koffie drinken. Maar het valt best mee en we vertrekken nu de andere kant op.

Over fietspaden met verschillende gradaties en soms even zoeken.

Mooie strandjes en we eigenen ons een bankje toe om van het uitzicht te genieten.

Dan weer verder en komen in Larmor Plage dat 8500 inwoners heeft.

Het is een badplaats met enkele zandstranden en jachthaven, ook een boulevard,

Ligt op de westelijke oever van de haven van Lorient.

Als we daar heen fietsen komen we langs een paar bunkers waar zwaar geschut in heeft gestaan.

De Duitsers bouwden die in WOII om de basis van de onderzeeboten te beschermen. Die basis kan je goed zien al is het wat heiig.

We rijden langs de boulevard en lopen enkele stukjes waar je niet fietsen mag. Ook zijn er veel bankjes waar we dan ook gebruik van maken.

Komen langs de kerk, Eglise de Notre Dame de Larmor, waarvan de eerste kapel door de Vikingen verbrand is. In de 10e eeuw werd de kapel herbouwd voor zeevaarders. In 1502 ging de kapel in brand en werd half 16e eeuw herbouwd.

De Chapelle de Notre Dame de Larmor werd in 1912 een parochiekerk.

Dan rijden we weer terug langs de kust met af en toe zicht op zee.

We rijden door naar de supermarkt om brood te halen waar we onze tanden niet op breken!

We eten wat laat onder de luifel want het is toch weer mooi weer geworden.

We hebben nog een heel gesprek met de Engelse overburen die uit de buurt van Birmingham komen

Om 3 uur gaan we aan de wandel, langs een voetpad langs het strand. Bij de volgende baai vinden we een bankje waar we genieten van het uitzicht.

Dan lopen we weer terug en Bep steekt nog een kaars op, in de kapel, voor diegene die we missen.

Als we terug zijn gaan we aan de thee en ik ga betalen want morgen vertrekken we hier van de kust.

De lucht betrekt wat en we ruimen de tafel en stoelen op, ook het zeil want er is regen voorspeld.

De bedoeling was om richting Brest te gaan om daarboven langs de mooie kust te gaan zo op Normandië aan. Maar de weersvoorspellingen zijn daar niet zo goed dus denken we om het binnenland in te gaan. Maar je weet het nooit, kan zomaar veranderen!

Na ons wijntje gaan we douchen, ook begint het licht te regenen.

Als we terug zijn gaat Bep met het eten beginnen.

Na het eten gaat het weer regenen maar beter nu dan overdag!

1. Diane Honingh:
    22 juni 2022
    Dat was een actieve dag dus: fietsen, wandelen!