Fietstochtje

21 juni 2022 - Ploemeur, Frankrijk

Dinsdag 21 juni.   Zomer!

Gisteravond begon het wat te waaien en het werd ook frisser en dus niet buiten zitten.

Wel de luifel ingedraaid voor “ je weet maar nooit!”

Om 10 uur begon het te regenen en dat was lang geleden dat er echt een bui viel. Maar om kwart over elf was het weer droog.

Twee potjes scrabbel gedaan, alle twee gewonnen waarvan de laatste slechts met één punt.

Dus sta ik nu weer een punt voor.

Vanmorgen scheen de zon al weer en het was 21 graden toen ik brood ging halen bij de receptie.

Ook dit stokbrood deed zijn naam eer aan, je kon er mee honkballen!

Na het eten gingen we wat klusjes doen en het was bijna 11 uur dat we aan de koffie konden.

Ook de foto’s van het toestel op de lap top gezet. Het fototoestel heeft kuren, wil af en toe niet open gaan en dat is lastig! Moet het nog even volhouden.

We drinken de koffie lekker buiten want het is weer prachtig weer.

Ik had de fietsen inmiddels al klaar gezet en wij op de fiets westwaarts, langs de kust.

Eerst nog bij de Chapelle Notre Dame de la Garde Ploemeur naar binnen.

Dit was eerst, voor 1918, een conserven fabriekje geweest voor sardientjes. Maar in 1918 sloot zich de deuren en het werd omgebouwd als kapel voor de zeelieden. Dat kan je ook wel zien want er zijn veel scheepvaart attributen in de kapel.

In 1960 is het gerenoveerd.

We rijden verder langs de kust met af en toe een baai met stranden. Het fietspad is soms mooi maar ook stukken van grind. We rijden naar Fort Bloque waar een verdedigingswerk op het eilandje Keragun staat dat alleen met eb te bereiken is.

Op 1 oktober 1746 landde 40 Engelse schepen met 4500 manschappen op het strand en veroverde de plaatsen Guidel en Ploemeur. Maar een paar dagen daarna werden de Engelsen weer de zee in gedreven en heeft men daar, tussen 1746 en 1748, een batterij met geschut op dat eilandje gezet.

Een eeuw later, in1848, werd het Fort Bloque zoals het nu is. In WOII gebruikten de Duitsers het om de kust tegen een eventuele landing van de geallieerden te verdedigen.

Sinds 1956 is het in particuliere handen.

We rijden nog een stukje door en draaien dan weer om en gaan op een bankje zitten tegenover Fort Bloque. Ik haal wat te eten bij de bakker en als we dat op hebben gaan we weer terug naar de camping. Eerst nog even bij de supermarkt aan om wat eten te halen voor vanavond.

Als we terug zijn gaat Bep nog een wasje ophangen en ik loop naar het strand, tegenover de camping. De weg over en dan een straatje in. Mooi groot strand met bijna niemand er op.

Als ik terug ben gaan we even lezen en is het al weer theetijd!

De lucht betrekt wat en het wordt frisser buiten dus drinken we de thee binnen. Even later als we aan ons wijntje zitten dan vallen er een paar spatten regen!

Later als we aan het eten zijn breekt de zon weer door.

Als ik de vuilnis wegbreng loop ik een rondje en zie op de terugweg dat er slechts nog één Nederlander staat met een caravan. De rest is Frans, op onze overbuurman na die uit de UK 🇬🇧 komt.

Hier overwegend vaste huisjes die je huren kunt. Er zijn 40 tourplaatsen waarvan er 35 bezet zijn.

1. Diane Honingh:
    21 juni 2022
    Zal even wennen zijn dat andere weer!