Op de fiets naar Laval

24 juni 2022 - Changé, Frankrijk

Vrijdag 24 juni

Gisteravond nog tot half tien buiten gezeten, toen werd het fris en zijn we naar binnen gegaan.

Vanmorgen half bewolkt en we kijken het weer aan om hier nog een dag te blijven.

Je kunt goed fietsen langs de rivier, twee kanten op.

We drinken eerst koffie en dan valt er een flinke bui. Duurt niet lang en daarna haal ik de fietsen er af en ga naar een dorp 3km verderop, in Louverné, naar de Carrefour om brood te halen en nog wat boodschapjes. Behoorlijke klim met veel ondersteuning kom ik daar. Terug met de boodschappen hoef ik alleen te remmen. Bep gaat nog een wasje doen en ik verken even de omgeving van de camperplaats.

We gaan vroeg eten want we willen vanmiddag op de fiets naar Laval.

Maar na het eten, als we net reisvaardig zijn, valt er een flinke bui. We wachten even af en vertrekken dan.

Langs de rivier de Mayenne die samen met de rivier de Sarthe de rivier de Maine vormt, die dan weer bijdraagt aan de watertoevoer van de Loire.

De Mayenne is 200km lang en heeft 300 m afschot. Het heeft diverse sluizen en is dus bevaarbaar.

We rijden over het mooie fietspad, langs Changé, zo op Laval aan.

Laval heeft bijna 50.000 inwoners en was eerst de zetel van een Baronie en vanaf 1429 van een Graafschap. Laval is in de 11e eeuw gesticht.

We parkeren onze fietsen en gaan lopend de stad in. We lopen naar het oude kasteel dat uit de 13e en 14 e eeuw stamt. Het heeft nog een oudere Donjon die uit de 12e eeuw stamt.

Daarna lopen we naar de kerk, La Sainte Trinité, maar ook bij deze kerk zijn de deuren dicht. Deze kathedraal is van 1840 en zijn voorgangers kwamen uit de 11e, 15e en 16e eeuw.

We lopen de heuvel weer af en zien het nieuwe kasteel dat uit de renaissance tijd is. Dan verder langs het gemeentehuis weer naar onze fietsen.

Laval is een stad met niet echt verkeersvrije winkelstraten. Wel wat leuke winkeltjes gezien maar niet echt gezellig om te winkelen.

Dus wij weer op de fietsen gestapt en dezelfde weg terug gefietst.

Mooie route en ook het weer zat mee want geen spatje regen gehad!

Als wij terug zijn is het wasje van Bep bijna droog en ik doe de fietsen weer achterop de camper.

Er komt een juffrouw langs en die verteld dat er morgenavond een feest is tot 1 uur op het terrein van de camping aan de kant van de rivier. We kunnen morgen voor niets staan en als we denken dat we er overlast van hebben dan is er 6km verderop ook nog een camperplaats. Maar we kunnen ook als we willen naar het feest gaan om daar ook wat te gaan drinken!

We drinken thee op ons terras en ook het wijntje smaakt daar goed.

Oudste dochter belt nog en alle nieuws wordt doorgesproken. Veel nieuws is er niet omdat je vanwege de social media al van veel dingen op de hoogte bent.

Bep gaat het eten weer maken en ik ruim de spullen buiten op omdat het fris wordt.

Na het eten ga ik nog even kijken op het feestterrein en zie een paar grote tenten en ook aan drinken is gedacht!