Bouloire

25 juni 2022 - Bouloire, Frankrijk

Zaterdag 25 juni

Gisteravond TV gekeken, naar Tweede Hans, een leuk programma.

Ook nog een buitje regen gehad maar vanmorgen droog maar wel fris!

Het was 17 graden in de camper en daar moeten we even aan wennen.

We gaan vandaag weer een stukje verder dus alles moet weer op zijn plaats.

Ik spreek nog een dame die de slagboom aan het openen is en die de gehele dag open blijft staan, zij is van de gemeente.

Ik vraag aan haar wat voor een feest er vandaag is. Zij zegt dat het een dorpsfeest is met vandaag spelletjes voor jong en oud en vanavond feest in de tent. Morgen gaan ze met een boot naar Laval en sluiten het weekend hier, bij de tenten, af met een gezellig samenzijn. Ook ons nodigt ze ons uit om deel te nemen aan het feest. Maar we vertellen dat we weer verder gaan.

Nadat we de camper weer helemaal van vuil water, WC en schoon water hebben voorzien,  vertrekken we om 10 uur uit Saint Jean sur Mayenne.

We gaan eerst naar de Carrefour in Louverné om brood te halen en nog wat andere spulletjes.

We rijden binnendoor over de D131, dan de D57 en D357 op Le Mans aan.

Onderweg veel graan, mais maar ook grasland en koeien.

Voor Le Mans drinken we koffie. Het regent af en toe en de temperatuur schommelt tussen de 13 en 15 graden!

We gaan weer verder, om Le Mans heen, en komen weer op de D357 naar Bouloire waar we op de camperplaats gaan staan. Hier onderweg veel bossen met af en toe een graanveld.

Bij de slagboom aangekomen komen er twee mannen naar me toe en vertellen dat deze camperplaats vandaag geopend is. Het is van een organisatie, Camping Car Park, daar moet je lid van zijn en dat kost 5 euro en krijg je een kaart.

Die man me geholpen om alle gegevens in te vullen en betalen. De man nodigt ons uit om wat te komen drinken onder het afdak dat aanwezig is. De slagboom gaat open en we installeren ons op deze mooie camperplaats wat eerst gemeentecamping is geweest.

Bep heeft niet veel zin en ik ga daar naar toe en krijg een glas champagne in m’n hand gedrukt.

Ook hapjes van de plaatselijke traiteur en ik wordt ook voorgesteld aan de vrouwelijke burgemeester. Van de organisatie vragen ze of mijn vrouw ook komt en ben die wezen halen.

Bep ook aan de champagne en daardoor gaat het frans ook beter af!

Dan terug naar de camper waar we gaan eten (13.00)

Het blijft af en toe wat miezeren.

Maar om half drie likt het droog te zijn en gaan we aan de wandel.

Er is een wandelpad om het stadje heen naar het kasteel. Maar we zijn nog geen paar honderd meter weg gaat het weer regenen. We hadden onze regenjassen al aangetrokken voor “je weet maar nooit”

Met mooi weer is het een leuke wandeling maar met regen minder.

We komen bij het kasteel dat vanaf 1050 gebouwd is en daarna diverse keren verbouwd.

De Engelsen vestigden zich hier van 1425 tot 1435 en in die tijd is het kasteel verbouwd tot een elegant herenhuis wat het nu is.

We lopen verder en komen bij de Eglise St George waarvan de voorganger uit de 12e eeuw komt.

Op 31 augustus 1680 werd de hele stad door een brand in de as gelegd. Alleen het kasteel, de muren van de kerk, het huis van de dominee en de kerkhofkapel bleven overeind.

We gaan de kerk even naar binnen want deze is open!

Dan lopen we naar de Super U en nemen brood mee voor morgen want de Super U is morgen gesloten.

Als we terug komen is het theetijd. De zon prikt er zo af en toe door, de regen is gestopt, zodat de deur open moet!

Bouloire heeft 2100 inwoners en ligt aan het riviertje de Maunon die uitmond in de Dué.

Er is hier voornamelijk landbouw en veeteelt.

Als Bep aan het eten gaat beginnen dan breekt de zon helemaal door en is het lekker buiten. Maar het gras is nat dus gaan we binnen eten.