La Selva del Camp

2 mei 2022 - La Selva del Camp, Spanje

Maandag 2 mei

Vannacht veel geregend  maar vanmorgen was het droog en bewolkt

De camperplaats was gisteravond aardig vol gelopen en de politie reed langs toen wij Boer zoek vrouw zaten te kijken. De boeren hebben gekozen en gaan nu op reis met hun toekomstige partner? Ik ben bang dat er nog wat afvallen.

Was ook een mooi programma op België over Schotland waar onze dochter met man en kinderen nu aan het wandelen zijn.

We vertrekken om 9.40 uit Vic (15gr.!) en rijden naar de C25 toe. Deze is vierbaans en gaat door de heuvelen met flink wat beklimmingen en afdalingen. Ook hier zijn de tankstations en parkeerplaatsen schaars. Na 70 km een tankstation met enkele parkeerplaatsen, wij belanden tussen de vrachtwagens! Niet gezellig, en daarom zijn we met 15 minuten weer op de C25.

Tussen de heuvels wat akkerbouw, met koolzaad en granen.

We rijden door naar Tarrega waar we onderweg wat druppels op het voorraam krijgen.

We slaan daar af naar de C14, richting Montblanc. Even daarvoor begint het echt te regenen. We parkeren bij de muur van Montblanc en besluiten om eerst te gaan eten omdat het flink regent.

Als dat op is, valt het met de regen mee en ga ik alleen het stadje in.

Montblanc heeft ruim 7300 inwoners en is geheel omringd door een muur uit de 14e eeuw.

Er was al bewoning in deze streek in de steentijd.

Volgens een legende zou bij deze stadsmuur de Draak door St Joris verslagen zijn.

Ik loop een stukje over de stadsmuur waar je een mooi overzicht hebt over de stad. Loop naar beneden en ga naar de Iglesias de Santa Maria la Mayor, een kerk uit de 14e eeuw. Wil naar binnen maar moet één euro betalen en de vrouw zegt dat de kerk om één uur dicht gaat.

Het is drie minuten vòòr één dus effe snel dan (moest wel die euro betalen). Even snel een paar foto’s gemaakt en daar kwam die vrouw al aan om te zeggen dat de deur op slot ging.

Ik er dus uit en kom op het mooie plein met ingelegd straatwerk.

Nog even door het stadje gelopen en dan weer naar m’n Beppie die in de camper was gebleven.

Daar vertrokken en naar het klooster van Poblet gegaan. Dit klooster is opgericht door de Cisterciënzers monniken in 1151die uit Frankrijk kwamen. Hier wordt ook wijn gemaakt en staat op de Wereldgoed erflijst van de Unesco sinds 1991. We zouden het van binnen gaan bekijken maar ook hier gesloten van 13.00 tot 15.00. Wij waren er om half twee dus wachten is geen optie.

Wel foto’s gemaakt van het binnenterrein en dan weer terug naar de camper.

Dan een plaats zoeken voor de nacht en die vonden we in La Selva del Camp. Het weer knapte op en we zagen af en toe de zon. Voor de slagboom en om binnen te komen moet je eerst een nummer bellen. Kreeg iemand aan de lijn en zei ok en ik kom er aan!

Wij ruim 10 minuten gewacht en nogmaals gebeld en daar kwam een politieagente van de Guardia Municipal met de auto en vroeg aan mij om het paspoort. Zij alles opgeschreven en moest 5 euro betalen en kreeg de code om binnen te komen! Lekker wat verdiend dacht ik!

Mooie camperplaats, helemaal van beton met ruime plaatsen (10)

Camper neergezet en ook aan het stroom voor die prijs (400W) en wij het stadje ingelopen.

La Selva del Camp heeft ruim 5600 inwoners. Wij lopen omhoog tot de voormalige stadsmuren en waar de kerk, Sant Andreu, uit de 14e eeuw naast staat. Maar het kasteel en de kerk zijn ook op slot, net zoals de meeste winkels hier. Wel is er een supermarkt open, Bon Area, waar helemaal niemand is, behalve dan het personeel. Wij wat boodschapjes meegenomen en zien wel dat het hier veel goedkoper is dan bij ons in Nederland.

Weer terug naar de camper en de stoelen er uit en buiten in de zon thee drinken.

Er komt af en toe een wolkje maar de temperatuur is heerlijk.

Ook drinken we buiten nog een wijntje totdat Bep met het eten gaat beginnen.

Hier stond een Belg met alleen zijn hond en er kwam later een Frans stel ook op de camperplaats.

Na het eten ga ik de vuilnis weggooien en wijs die Fransman er op dat hij zijn cassette met drinkwater omspoeld en dat er een speciale kraan zit om die cassette om te spoelen. Ook de Belg komt er bij en verteld hem in het Frans dat dit niet kan. Hij wist dit niet zei hij omdat ze deze camper gehuurd hebben en er voor het eerst mee weg zijn!

Daarna aan de praat met de Belg, die geen huis meer heeft maar in zijn mooie camper woont, komt oorspronkelijk uit Antwerpen.

Heeft een hond bij hem, een Border Collie, en heeft hem hier in Spanje opgepikt toen hij 6 maanden was. Dat beest luistert zo goed, een pracht om te zien.

1. Diane Honingh:
    2 mei 2022
    Mooie foto’s! Jammer dat het weer eerder op de dag niet mee zat. Gelukkig kwam dat allemaal later weer goed. Gaan jullie nog iets in Barcelona doen?