Vic

1 mei 2022 - Vic, Spanje

Zondag 1 mei

Gisteravond toen we naar bed gingen waren er heel veel sterren, maar komt ook omdat het hier best donker is.

Vanmorgen schijnt de zon weer als we opstaan.

Na het eten gaan we de boel weer klaarmaken voor de volgende trip.

We vertrekken om 9.40 na eerst bij het sani station van de camperplaats alles weer leeg en vol gemaakt te hebbend .

Na 5 minuten gaan we tanken voor €1,80 per liter.

We rijden langs Verges waar het druk is omdat er een rommelmarkt is.

We komen op de AP7 en na 11 km gaan we er af richting Vic.

We zouden ook koffie gaan drinken onderweg maar geen parkeerplaats, op de hele weg niet.

Dus komen we om 11.20 op de camperplaats in Vic aan en gaan we eerst koffie drinken. Het betalen moet via een app maar het kan ook via hun site en dat is makkelijker.

Na het eten gaan we naar het centrum van Vic wat een kleine 2km lopen is.

Vic is al een oude stad en heeft ruim 43.000 inwoners. Het was ook al een stad, getuige dat er nog een Tempel vanuit die tijd staat.

We komen eerst op het Plaza Mayor. Een groot plein in het hart van de stad, wat je veel ziet in Spanje.

Mooi plein met rondom arcaden waar menig winkeltje onder is en wat restaurantjes.

Het valt ons op dat het zo rustig is in deze toch tamelijk grote stad.

We lopen naar de VVV, maar is gesloten, gaat om 4 uur weer open. Dan zelf even zoeken en komen bij de Romeinse Tempel uit de 1e eeuw. Bij toeval ontdekt omdat het een deel uitmaakte van een 11e eeuws kasteel. De reconstructie hebben ze na 77 jaar in 1959 voltooid.

Dan lopen we naar de Kathedraal van de Heilige St Petrus. De eerste werd gebouwd in 516 maar door een Arabische inval verwoest. In 886 opnieuw opgebouwd en in de 11e eeuw verbouwd. Dit nogmaals in de 14 e eeuw. De laatste renovatie was in de 20e eeuw. Mooi gebouw maar op slot. Het is gesloten van 13.00 tot 16.00  en in die tijd waren wij er net.

Dan doorgelopen naar de oude Romeinse brug waar een jong stelletje foto’s stond te maken.

Ze vroegen of wij van hun beiden een foto wilde maken en dat kon. Vroegen ook of ze van ons een foto wilde maken en ook wij vonden dat leuk!

Raken aan de praat en hij is een student van hier uit de buurt en zij komt uit Z-Korea. Spreken gelukkig  goed Engels en zij hebben elkaar bij een dansgelegenheid gevonden. Ik vraag aan hem of hij al in het Koreaans : ik hou van jou kan zeggen, dat kon hij. Leuke jongelui en een leuk gesprek.

We lopen zo nog langs enkele kerken, waarvan één de deur los is maar je achter het hek naar binnen kunt kijken. Maar het is donker en je moet één euro in de automaat stoppen om het licht aan te doen!! We lopen verder naar het Plaza Mayor en daarvandaan lopen we weer naar de camperplaats. We hadden volgens mijn telefoon bijna 7km gelopen!

Het is heerlijk weer en drinken eerst een biertje voordat we aan de thee gaan.

De lucht betrekt om 5 uur en we gaan naar binnen. De eerste spatten vallen als we aan ons wijntje zitten. Later nog een paar donderklappen en het begint harder te regenen.

Bep gaat het eten weer maken en ik met “bord op schoot” naar Studio Sport kijken.

De koplopers hebben gewonnen, dus weinig verandering, nog drie wedstrijden!

1. Diane Honingh:
    2 mei 2022
    Zó leuk, samen op de foto. Enne… die euro voor dat licht, heb je dat niet gedaan? Krent! ;)

Hier is het vandaag (maandag) aardig weer. Warmer mag zeker, maar de zon schijnt en ik denk dat het straks achter in de tuin gewoon heerlijk is! Was gistermiddag ook zo namelijk.

Fijne dag nog! Kus