Naar de markt

23 april 2022 - Saint-Pourçain-sur-Sioule, Frankrijk

Zaterdag 23 april

Gisteravond was er  niet veel op de TV, Bep ging haar boek uitlezen en ik zag het laatste half uur van Den Bosch-Volendam. Het was een hectisch slot van de wedstrijd, waar van alles gebeurde.

Wedstrijd nog een tijdje gestaakt maar Volendam haalde het einde en won met 1-2 en promoveert naar de Eredivisie!

Gisteravond ook onze eerst regen gehad, een paar buien die de bovenkant van de camper weer schoonmaakte, zo ook ons zonnepaneel. (Ieder nadeel heeft zijn voordeel (J.C.)

Vanmorgen scheen de zon weer en het is niet koud. De kachel hoeft niet aan.

Na de koffie lopen we het stadje in om naar de markt te gaan. Behoorlijke markt met van alles te koop waaronder veel groenten. We lopen de Saint Croix kerk binnen die tussen de 11e en 15 e eeuw gebouwd is. Binnen best groot maar ook donker en niet spectaculair. Wel een mooi koor met wat houtsnijwerk. Tegen de buitenkant zijn een paar huizen tegen de kerk gebouwd. We lopen zo het oude centrum door langs de kraampjes en er is ook nog een wijnmuseum dat gesloten is. Boven St Pourcain, langs de Allier, zijn 650 HA druivenstruiken.

We zoeken nog een bakker en die vinden we niet. Wel twee bakkers die hun winkel gesloten hebben. Dat zien we hier ook veel, winkels die gesloten of te huur staan, veel leegstand dus.

We hebben de markt gezien en gaan zo weer terug naar de camper waar we tegen twaalven weer aankomen. Er zijn veel campers vertrokken maar ik denk dat deze vanavond wel weer diverse campers bijkomen.

We eten binnen want er is behoorlijk wat wind gekomen.

In de middag valt er af en toe een spatje en houden we het met wat lezen en wat kaarten bekijken.

Ook is er nog een voetbalwedstrijd achter ons en ga daar even naar kijken. Bij thuiswedstrijden van Marken ga ik ook meestal kijken maar zie hier geen vervanger voor Benzema, misschien één voor Marken!

Als we ons wijntje drinken houdt onze oudste dochter, Diane, me op de hoogte van NEC-Ajax.

Het is net als met Volendam, voor januari spelen ze de sterren van de hemel maar nu is het echt soms niet om aan te zien zo ze te zien modderen. Veel dragende spelers zijn uit vorm en hebben de beleving niet meer. Misschien zal het goed zijn als er weer een frisse wind door Ajax gaat waaien!

Als ik de vuilnis weg gaan gooien is er weer een wedstrijd aan de gang, nu met wat beter materiaal maar ik ga naar binnen want er valt af en toe wat regen.

1. Diane Honingh:
    23 april 2022
    O, wat jammer van de regen zo nu en dan. Hier is het de hele dag nog droog gebleven. Maar het is stukken kouder. Behoorlijk veel wind.
    Heb je de samenvatting al gezien van Ajax? Je wordt alleen warm van de uitslag, want potverdorie wat was het weer tenenkrommend. Tom had even gekeken : de laatste 5 competitie wedstrijden allemaal net aan gewonnen. Maar goed, net aan is genoeg voor 3 punten. Dus laten we hopen dat Cambuur vanavond een enorme stunt neerzet tegen PSV, dat geeft wat lucht. Je moet er toch niet aan denken dat zij kampioen worden (sorry meelezende PSV fans).
    Finus en Tom gaan morgenmiddag naar Feijenoord Utrecht. Hopelijk een betere wedstrijd dan vandaag.
    Nou…. HHB gaat beginnen. Dus ik ga kijken. Fijne avond!! X
  2. Kees Honingh:
    24 april 2022
    Wel talent voor sv marken JO9?