Marcilly le Hayer

26 juni 2022 - Marcilly-le-Hayer, Frankrijk

Zondag 26 juni

Gisteravond eerst naar de Deense detective Sommerthal gekeken en daarna twee spellen Skip Bo gedaan. Bep had geen lange mouwen aan maar waar ze die Skip Bo’s vandaan haalden weet ik niet maar ze had er wel verdacht veel! Dus twee keer verloren en Bep staat nu twee punten voor!

Gisteravond ook nog een flinke bui geweest maar na 20 minuten was het weer droog.

Vanmorgen scheen de zon maar het was slechts 15 graden en niet veel warmer in de camper.

Maar als je de zon in de camper laat schijnen is het zo warm.

We vertrokken om 9.15 uit Bouloire en zouden eerst tanken bij de Super U voor €2,10/L maar de pomp was defect en zijn we verder gereden. We namen de binnenweg naar Orléans. Golvend landschap met veel granen, mais en agrarisch land waar we ook koeien zagen lopen en ook schapen.

Als we Orléans voorbij zijn gaan we koffie drinken. Er stopt nog een camper naast ons en we raken aan de praat. Zij zijn ook in Nederland geweest, de Keukenhof, Rotterdam en Utrecht waar hun kleinzoon studeert. Kwamen uit Le Mans en gingen ook een tourtje maken door hun eigen land.

Na de koffie weer verder richting Montagris waar het wat vlakker wordt. Ook hier granen, mais, hooiland en ook zonnebloemen. Als je deze uitgestrekte velden ziet dan denk je dat er nooit meer honger komt maar hoe anders is het in de wereld waar we nu in leven!

We rijden op Sens aan en daar gaan we bij de Auchan tanken voor €2,11/L. Bij de supermarkten is het vaak goedkoper dan bij de andere tankstations, kan soms wel 20ct/L schelen!

We eten daar ook op de verlaten parkeerplaats.

We slaan af naar Marcilly le Hayer en de Tom Tom heeft weer een toeristische route voor ons bedacht. Smalle wegen maar geen kip op de weg en ook de dorpjes hebben smalle wegen.

Om 14.10 komen we op de camperplaats, ook beheerd door Camping Car Park, hetzelfde als waar we vandaan komen. Heel makkelijk om binnen te komen met je kaart. Het is een vervallen camping waar ze camperplaatsen aangebracht hebben. Ook het sanitair werk hier, alleen het is zeer verouderd, nog hurk wc’s en ook de rest is denk ik meer dan 50 jaar oud. Maar het is net nieuw dus zal de boel nog wel opgeknapt worden. Die instantie maakt van gemeentecampings die toch niet floreren, camperplaatsen die je het hele jaar kunt gebruiken.

De voorzieningen voor de camper zijn perfect.

We zetten de camper neer, plaats genoeg want er staan slechts 2 campers op de 25 plaatsen.

Daarna gaan we het dorpje in dat ruim 700 inwoners heeft. Er is al heel lang bewoning hier in deze streek, getuige de Dolmen die hier in de buurt zijn.

Het ligt aan het stroompje, L’Orvin.

We lopen naar de kerk, Eglise de Saint Leu of Sens, die opgedragen is aan Sant Leu (573-623) bisschop van Lens.

De basis van de toren is uit de 12e eeuw en andere delen zijn uit de 15e eeuw.

Maar de kerk is op slot dus kunnen we niet naar binnen. Buiten staan twee sarcofagen uit de Mergovingse tijd (5e-8e eeuw na Chr.)

Verders is het een dood dorp, niemand te zien. Er is een hele kleine supermarkt, Casino.

Enkele goed onderhouden huizen en tuinen maar ook die veel onderhoud nodig hebben!

We lopen terug naar de camper en ik loop door naar een Dolmen, vlak in de buurt.

Bep zegt:”ik zie de foto’s wel” en gaat naar de camper.

Ik loop achter de camperplaats om en op zo’n 500 meter verder kom ik bij een Dolmen, die van ong. 1800 v. Chr is. Dolmen waren grafkamers of waar men de beenderen in begroef.

Op de terugweg kom ik de Belgische buren tegen en maak een praatje in het Nederlands.

Bep zit buiten te breien en even later gaan we aan de thee.

Ook een wijntje drinken we buiten want de temperatuur is lekker, al komt de zon er niet echt door!

Vandaag dus bijna de hele dag bewolking en de temperatuur schommelde tussen de 19 en 23 graden.

Als Bep aan het eten begint vallen er een paar spatjes maar later gaat het toch even echt regenen.

Het regent nog als ik de vuilnis weg ga gooien!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Niza/Rijk:
    26 juni 2022
    Beste Bep en Bert
    Vandaag Marcilly-le-Hayer in het noorden van Frankrijk op weg richting de thuisbasis.. Het paard ruikt de stal nog niet. Met bewondering lezen we elke dag de verhalen van jou Bert. Het is elke dag weer een interessant verhaal met veel oog voor details. Het oog ziet veel en bewaart dit. Mooi om het zo te kunnen verwoorden. Het lijkt er niet op dat je deze reis rustig aan doet. Van het rustig aan doen, zoals verwoord, is het een reis vol activiteiten. Elke dag een verslag zonder een keer over te slaan. De serie foto ’s ondersteunen je verhaal heel goed. Het reizen met de camper is aan jou en Bep welbesteed.
    Een hartelijke groet van ons
  2. Bert en Bep Honingh:
    26 juni 2022
    Rustig aan doen zit niet in mijn bloed, ik vind het leuk om te weten wat er in mijn nieuwe omgeving is gebeurd en is geweest.
    Groeten, Bep en Bert