Mérida

31 mei 2022 - Mérida, Spanje

Dinsdag 31 mei

Gisteravond nog een tijd buiten gezeten en tegen tienen naar binnen omdat het fris werd.

De nachten zijn koel en dat is wel lekker om te slapen.

Vanmorgen prachtig weer, zon volop en mooie blauwe lucht.

We ruimen de boel weer op en maken ons op voor de volgende etappe.

We vertrekken om 9.50 uit Luciana en het is 20graden, mooi weer om te rijden!

Over de N332 en rijden door een prachtig gebied met bergen om ons heen en ook veel fruit en olijfbomen. Maar de weg is erg slecht over 25 km.

Parkeerplaatsen zijn er niet en ook de dorpjes zijn dun gezaaid.

We rijden langs een stuwdam in de rivier, Rio Guadiana, en zien vele kanaaltjes die naar de velden gaan. Spanjaarden zijn zuinig met water en gebruiken het zoveel mogelijk om hun velden van water te voorzien.

We komen bij het dorp  Casas de don Pedro en slaan daar af het dorp in. Vinden een parkeerplaats en gaan daar koffie drinken. Het is daar 26 graden.

We gaan weer verder en komen door een redelijk vlak gedeelte waar ook veel akkerbouw is, maar natuurlijk ook fruitbomen en olijfbomen.

Ook op dit stuk geen parkeerplaatsen en dus maar doorgereden naar Merida.

Komen om één uur op de camperplaats aan en boeken voor twee dagen.

Eenmaal neergezet gaan we eerst eten.

Merida is in 25v.  Chr gesticht door Keizer Augustus die het Eremita Augusta noemde. Het lag in een vruchtbare streek en was goed te verdedigen. Het werd één van de belangrijkste steden van het Romeinse Rijk.

In 713 kwam er een zware periode nadat de Moren grote delen van de stad verwoestten. In 1230 kwam het weer in Christelijke handen.

Maar het heeft nog steeds goed bewaarde en gerestaureerde bezienswaardigheden uit de Romeinse tijd.

Merida heeft nu bijna 60.000 inwoners.

Het is warm, 28 graden, maar we lopen naar het Teatro Romano dat hier 10 min. lopen vandaan is.

Kopen een kaartje dat voor alle bezienswaardigheden geldt en lopen naar binnen.

Eerst het Amfitheater dat in 8 v. Chr in gebruik genomen werd en waar de Gladiatoren hun kunsten vertoonde. Daar konden 16.000 toeschouwers in. Dan ernaast naar het Teatro dat in 15 v. Chr in gebruik werd genomen en 6000 toeschouwers kon herbergen. Het is één van de best bewaarde Theaters uit de Romeinse tijd.

We pakken wel af en toe een bankje in de schaduw want het is warm!

We lopen er uit, langs het Museum, naar een park waar we in de schaduw op een terrasje even wat heerlijk koels gaan drinken.

Dan lopen we verder door het park en Bep heeft voor vandaag genoeg “ oude stenen” gezien en blijft in het park, op een bankje in de schaduw zitten.

Ik loop naar het Circus Maximus waar paarden en wagenrennen werden gehouden. Het lag een stukje buiten de stadsmuren en het was 400m lang en 100m breed. Mooi om te zien en dat het na zoveel jaren nog bewaard is gebleven.

Tegenover is nog een heel stuk Aquaduct, een waterleiding uit die tijd om de stad van water te voorzien vanuit de bergen.

Daarvandaan loop ik naar de Dia, een supermarkt, waar ik nog wat boodschappen mee neem.

Als ik die in de camper heb gelegd dan ga ik met wat fris en wat lekkers naar het park waar Bep zit.

Daar een tijdje gezeten en Bep wilde weer naar de camper, waar het erg heet in is, maar ik bleef in het parkje om wat te schrijven.

Bij de camper kan je niet buiten zitten want kampeergedrag is niet toegestaan.

Ik kom na een uurtje weer in de camper en Bep is nog niet gesmolten want het is 36 graden in de camper.

Maar alle ramen open en de zon daalt dus wordt het steeds wat koeler.

Morgen nog wat bezienswaardigheden op het programma en ook zullen we de winkels niet vergeten die dan open zijn.