Mirambeau

16 juni 2022 - Mirambeau, Frankrijk

Donderdag 16 juni

Gisteravond nog een spel Skip Bo gedaan dat ik won dus hier de stand gelijk.

De buurman kwam even praten over zijn Hobby camper en later de andere buurman die morgen ook vertrekt.

We blijven buiten tot bijna twaalf uur en dan naar binnen en naar bed.

Dat is wel fijn van een camper of caravan, je rijdt Europa door maar slaapt steeds in je eigen bed!

Vanmorgen nog buiten ontbeten en dan weer alles op zijn plek brengen voor vertrek.

Terwijl ik het vuile water aftap gaat Bep nog even naar de Carrefour om brood en wat meer te kopen. Ik rij daar dan ook heen en we vertrekken om 9.40 uit Salles, 24graden.

Stukje binnendoor en dan over de A63 richting Bordeaux. Hoe dichter we daar kwamen hoe drukker het werd. Vooral heel veel vrachtwagens op de weg en de Spaanse kant op was het nog drukker met vrachtwagens, stonden zelfs in de file. Wij ook af en toe wat file en toen we de brug over de Dordogne over waren kwamen we op de Vierbaans N10 en werd het rustiger op de weg.

Daar koffie gedronken en later afgeslagen naar de D730 naar Montendre. De D730 bracht ons naar Mirambeau, langs graan, mais en druivenvelden. We rijden naar de camperplaats waar eerst een Municipal camping is geweest, aan de rand van het dorp.

Automaat voor de slagboom en als je betaald hebt krijg je een code die de slagboom opent.

Plaatsje zoeken want er staan al veel Fransen. Plaatsje gezocht met een boom die ons van schaduw kan voorzien.

Meteen geïnstalleerd en gaan eten want het was half één.

Dan even rust, wat lezen enz.

Mirambeau is een dorpje van 1500 inwoners en behoort tot het cognac productiegebied en lokale wijnen.

Het was al vroeg in de middeleeuwen versterkt en passeert in de 100 jarige oorlog (1337-1453) dikwijls van het Britse kamp naar het Franse kamp, het lag in de frontlinie.

Toen Jacqes de Pons zich tijdens de godsdienstoorlog tot het protestantisme bekeerde werd het kasteel en de stad platgebrand.

Het kasteel blijft het juweel van de stad. Als eerste stond er in de 11e eeuw een ommuurde behuizing en is gelegen op een heuvel omgeven door een mooi park.

Het is geheel gerestaureerd in de 17e eeuw en het hoofdgedeelte werd begin 19e eeuw weer opgebouwd.

De kerk, Notre Dame de l’ Assomption werd 2e helft 19e eeuw gebouwd ter vervanging van een kapel.

Er is nog een kerk, St Martin, waar de oudste delen uit de 12e eeuw zijn.

Deze kerk werd in de 15e en 16 e eeuw gerenoveerd.

Om drie uur ga ik aan de loop om even het dorp te bekijken. Loop langs een stel Ieren die net aangekomen zijn. Maak met hun een praatje en vertel dat wij daar ook geweest zijn. Vinden ze geweldig en heb dan ook een leuk gesprek.

Bep gaat niet mee, te warm, en ik zie een bord waar op staat dat het 36 graden is.

Loop naar de kerk, Notre Dame de l’ Assomption en kan er naar binnen. Wat mij opvalt zijn de ongemakkelijke stoeltjes waar je niet in slaap kan vallen onder de preek!

Mooi groot gemeentehuis en ik loop verder en wil naar de andere kerk, St Martin.

Loop een stukje die kant op maar met deze temperaturen is het te ver lopen.

Terug naar de Tourist Office en vraag naar de historie van Mirambeau. Dat heeft ze niet en ik vraag naar het kasteel dat hier even verder staat. Dat is privé, een hotel, dat gesloten is en het gras drie kontjes hoog staat. Dus als er mensen zijn om een kasteel te bezitten kunnen hier misschien een bod op doen!

Het hek is inderdaad gesloten met een ketting maar kan een glimp van het kasteel zien.

Dan weer terug naar de camper waar Bep in de schaduw zit te lezen.

We slaan deze dag de warme thee over en nemen meteen wat “fris”

Ook dit dorp met 1500 inwoners heeft heel veel faciliteiten die bij ons al lang weg zijn.

Sportveld, zwembad, camperplaats, grote supermarkt, postkantoor, bank, cafe’s, notaris, garage, enz.

Het is al laat als Bep wat eten gaat maken.

We zoeken een plaatsje in de schaduw en het is wel warm, maar het smaakt prima.

We wassen samen af en als dat gebeurd is even de voeten in een koud bak water.

Het was ook vandaag weer bijzonder warm 🥵

Het haalde net de 40 graden niet onder de luifel!

1. Diane Honingh:
    16 juni 2022
    Eindelijk een kerk die open is overdag!