Le Perrier

17 juni 2022 - Le Perrier, Frankrijk

Vrijdag 17 juni

Gisteravond nog tot laat buiten gezeten. Om 12 uur de spullen opruimen en dan naar bed.

Erg afgekoeld was het nog niet in de camper, het was 26 graden!

Maar toch snel in slaap gevallen en vanmorgen vroeg wakker door een vlieg die me er uit wilde hebben. Hij kreeg zijn zin maar dan wel met een vliegenmepper en dat was het einde van de vlieg.

Z’n broertje kwam verhaal halen maar ook hij overleefde het niet!

Maar ja, je bent wakker en Bep ook (zat een vlieg op haar arm en heb ik doodgeslagen!) en zijn we er om 7 uur uit gegaan, lekker vroeg!

Buiten gegeten en daarna alles op zijn plaats brengen en om half negen vertrokken uit Mirambeau.

Over de D137, parallel aan de tolweg, met veel druivenstruiken, graan en mais en ook zonnebloemen. Mooi golvend landschap.

Langs Rochfort zo op La Rochelle aan. Onderweg koffie drinken maar op deze route weinig parkeerplaatsen. Gelukkig een gevonden waar de camper in de schaduw kan staan want het is al weer 33 graden.

Komen bij Les Quatres Chemins en nemen de D948 en slaan een stuk verder af naar Le Perrier.

Staan voor een slagboom en er komt een mannetje die de slagboom wel open wil doen. De eigelijke beheerder is er niet en hij wil ons wel helpen maar kan niet zo goed overweg met de computer.

Dus duurde het even voordat de papieren ingevuld waren. Kon aardig Engels maar kwam uit Denemarken en ongeveer 50 jaar oud!

Om kwart voor één reden wij de camping op waar wij de enige klant waren want er stond helemaal niemand op! Het was 35 graden en wij waren juist deze kant op gereden omdat het hier onder de 30 graden zou blijven!

Dan een plaats uitzoeken waar de meeste schaduw is valt niet mee om dan ook de loop van de zon te volgen.

Maar het lukte en tafel en stoelen er uit en we gaan eten.

Dan lezen, schrijven en typen.

Zo even over drieën ga ik het dorp in en zie dat ze hier ook veel faciliteiten hebben voor zo’n klein dorp.

Le Perrier heeft 2000 inwoners en is wel oud maar hoe oud kon ik niet vinden.

Wel van de kerk, Saint Sauveur des Marcus du Perrier, waarvan een geschrift is van 1389.

Maar daarvoor hebben er al eerder kerken gestaan, waarschijnlijk al uit de 5e eeuw!

Gedurende de Vendee oorlogen is Le Perrier verwoest door generaal Dutruy in 1794.

Ook zette hij de stad in brand en ook de omliggende boerderijen.

Alle documenten zijn verbrand op een paar na die door families waren verstopt.

In 1810 werd de kerk weer opgebouwd en het had dus meer dan 15 jaar geduurd om de financiën bij elkaar te krijgen om de kerk weer op te bouwen.

Loop dus naar de kerk die ook op slot zit. Wel een heel groot kerkhof er naast.

Tegenover de kerk het vrij nieuwe gemeentehuis. Loop verder naar de kleine Intermarché om wat te halen om vanavond makkelijk te eten.

Als ik terug loop zie ik een uithangbord dat het nu 41 graden is!

Als ik weer terug ben gaan we zwemmen in het zwembad naast de camping.

Het is niet groot maar je koelt er lekker van af. We waren met z’n tweeën!

Aan de thee en nog even rondgekeken naar het sanitair dat ik een cijfer 6 geef.

De boom geeft lekker schaduw en we houden rust met een wijntje en een biertje.

Dan het bakplaatje tevoorschijn gehaald en daar de biefstukken op gebakken. Bep had er nog een salade bij gemaakt maar het brood wat ik gehaald had deed de naam stokbrood eer aan!

Samen afwassen en Bep de boel opruimen en dan heerlijk buiten zitten.

1. Diane Honingh:
    17 juni 2022
    Hadden ze je ouwe meuk verkocht?

Wat een warmte! Nou ja, altijd beter dan kou en regen vind ik. Dat verveelt al na een uur en warm weer verveelt nooit (al is 41 graden mss wel iets overdreven!)
    Hier vandaag ook een warme dag. Sanne was naar Pinkpop. Ik denk dat ze nu zo’n beetje richting huis gaat (23.30). Kusss