Rustdag?

9 juni 2022 - Los Fayos, Spanje

Donderdag 9 juni

Gisteravond dus naar de voetbalwedstrijd Wales- Nederland gekeken. De wedstrijd vond ik niet veel aan, van Gaal had zijn tweede elftal opgesteld en dat spreekt mij niet aan, sommige spelers ken ik niet eens!

Na de 0-1 voor Nederland kwam het mooiste stuk in de blessuretijd. Na de 1-1 werd het op de valreep nog 1-2! Deze wedstrijd deed Nederland niet aan klantenbinding.

Vanmorgen half bewolkt en we besluiten om vandaag hier te blijven en dan het rustig aan te doen vandaag. Verzet de camper om een mooi uitzicht te hebben en ook uit de wind te zitten.

Dan wat klusjes in en rond de camper waar ik de resten van de insecten boven het raam verwijder.

Om 11 uur alle klusjes klaar en gaan we koffie drinken bij een onbewolkte hemel.

Het wordt tijd om de luifel uit te draaien en moet wat improviseren omdat de ondergrond allemaal van beton is, dus geen haringen in de grond!

Maar ben al lang kampeerder en vind dus de oplossing want er zijn af en toe windvlagen en je wilt niet dat de luifel over de camper heen waait.

Ik haal nog even een brood in het winkeltje in het dorp. Er stond een man in en die riep zijn vrouw dat ze moest komen omdat er een klant in de winkel staat. Het is net zo’n winkeltje als wij vroeger in Uitdam hadden bij buurvrouw Punt. Beetje een rommeltje en alleen goed voor de vergeten boodschappen!

We eten dus onder de luifel en de temperatuur loopt op tot boven de 30 graden.

We zouden na het eten gaan wandelen maar Bep ziet er vanaf omdat ze het veel te warm vindt.

Zij gaat nog een klein wasje doen en ik er dus op uit.

Eerst naar het dorp, weer langs de kerk, Iglesia Santa Maria Magdalena, die nog steeds op slot is en langs het Castillion, en verder naar La Cueva de Caco, een grot die je via een ijzeren trap omhoog kan betreden.

Er ligt een nest met nep eieren van een vogel die 90 miljoen jaren geleden geleefd heeft.

Daar heb je een prachtig uitzicht over het dorp en de omgeving.

Dan weer naar beneden en kom bij het hek van La Emerita de San Benito dat op slot zit, jammer!

Het is een stenen gevel die tussen twee rotsen gebouwd is en ik denk dat het een kerk of gebedsplaats is geweest.

Loop verder langs het kerkhof en zie bij de ingang een foto van Anne Frank hangen met een tekst die ik niet lezen kan, (Spaans)

Doe het hek open en kom op een mooie begraafplaats met enkele graven en ook vier overkappingen waar de kisten in de muur kunnen worden geschoven, ziet er erg netjes uit!

Dan kijk ik tegen de 80 meter hoge stuwdam aan die in 1997 klaar gekomen is. Dus niet onder Franco zijn tijd want die was in 1975 gestorven.

Er is een weggetje naar boven en die ga ik op.

Helaas kan ik niet de stuwdam op omdat hij afgesloten is door hekken.

Wel wat foto’s gemaakt van het dorp en het stuwmeer.

Er zweven enkele roofvogels boven mijn hoofd op zo’n 5à10 meter. Probeer die te fotograferen maar is moeilijk om ze in beeld te krijgen. Kijk wel om me heen dat ze niet op het landingsplekje op mijn hoofd verschijnen!

Loop weer naar beneden en zie dat er bij de rivier de Val nog een rivier uit het andere dal er bij komt, de Rio Queiles.

Dan loop ik weer terug naar de camper en zie op het terras enkele bejaarden! zitten te kaarten.

Bij de camper aangekomen krijgen we bericht dat onze kleinzoon Tom is geslaagd voor zijn VWO examen. Heel knap gedaan met een gemiddeld cijfer van 7,57! Weer een periode afgesloten en nu naar de Universiteit!

We drinken thee en lopen dan naar het dorp om wat te gaan drinken. Maar de kroeg is gesloten en wij dus terug naar de camper waar we nog wel voorraad hebben en drinken op het diploma van onze kleinzoon!

De zon gaat achter de berg en we ruimen de luifel op. Bep gaat om 19.15 eten maken.

Hier ook veel vogels, de merels beginnen bij het krieken van de dag al te fluiten en dat houden ze de hele dag vol. Mooi, beter dan houtduiven!

De zon is wel al achter de bergen maar we eten buiten omdat het nog lekkere temperatuur is.

Na de afwas opruimen en nog buiten gezeten.