Los Fayos

8 juni 2022 - Los Fayos, Spanje

Woensdag 8 juni

Gisteravond nog tot tien uur buiten gezeten en dan naar binnen al is het nog best warm.

Vanmorgen bewolkt maar evengoed was het nog 22 graden in de camper toen we opstonden.

Nog even een rectificatie van het verslag van gisteren, het aquaduct is niet 12 maar 28 meter hoog!

We maken de boel weer voor elkaar, lossen nog het vuile water, en vertrekken om 9.20 uit Segovia en 18 graden.

Over de N110 door een desolaat gebied. Veel grote stenen, bosjes en hier en daar een struik.

We rijden over een hoogvlakte zo tussen de 1000 en 1100m hoog!

Na Prádena gaan we over de snelweg heen en langzamerhand is er meer landbouwgrond.

We drinken koffie op een plek waar vrachtwagens grind storten. Net als wij aan de koffie zitten komt er een vrachtwagen maar heeft geen last van ons er is ruimte genoeg.

Na een half uurtje gaan we weer verder en komen door een leuk dorpje, San Esteban de Gomaz, moeten daar over een smalle brug waar ze het wegdek aan het uitfraisen zijn. Luxe wagens gaan er makkelijk langs en wij redden het net!

Ook een kasteel bovenop de berg, El Castillo de San Esteban.

We komen langs de A11 en soms een stukje er op die ze nieuw aan het maken zijn. Maar meestal over de N122. We gaan een “col” over van 1160 meter en gaan eten bij één van de spaarzame parkeerplaatsen. Deze ligt ook op1102 meter! Even later komt ook onze NS rangeerder de parkeerplaats op en gaan achter ons staan. Ik gooi de vuilnis weg en ze zijn er nog geen 10 minuten geweest en vertrekken dan weer, een rookpauze denk ik want ze rookten allebei en hebben een huurcamper waar niet in gerookt mag worden, zag Bep gisteren.

Wij vertrekken ook weer en zijn Soria dan al lang voorbij en volgen de N122 verder die flink aan het afdalen is.

We slaan af naar Los Fayos waar onze beoogde camperplaats is.

De slagboom is dicht en je moet eerst een app installeren en daar de gegevens invoeren om zo de slagboom geopend te krijgen. Snap het eerst niet zo goed en er komt een mede kampeerder aanlopen en ik heb inmiddels de engelse taal ingevoerd, maar deze man spreekt en begrijpt alleen Spaans. Dus daar komen we ook niet uit. Maar er komt een vrouw, met rode lipjes, ik denk van de gemeente, en die spreekt wel Engels, maakt de slagboom voor ons open en zegt dat we maar een plaatsje moeten zoeken en dan de gegevens in moeten vullen, komt het best goed!

Zo gezegd, zo gedaan en inderdaad kwam het na enkele pogingen goed.

Ik naar het dorpje gelopen, dat 175 inwoners heeft en aan de rivier Rio de la Casa O Val ligt.

Deze komt van het stuwmeer, Embalse del Val.

Loop naar de kerk, Emerito San Benito, die ook aan het Plaza Mayor ligt. Maar stelt niet zoveel voor en is ook nog eens op slot.

Er zijn heel veel grotten hier en ook veel wandelpaden. Voor één grot staat een muur met een doorgang er in en ik loop daar naar toe. Weinig te zien maar wel dat de berg loodrecht omhoog gaat en af en toe een steentje afvalt omdat die steentjes beneden lagen. Ook een vangnet van gaas, om de grotere stenen op te vangen. Geen leuk idee als je er pal onder woont!

Ik loop door het dorpje en zie dat er een bar is, een winkeltje. Maar ook een zwembad, speeltuintje en sportterrein.

Dan loop ik weer terug en gaan we aan de thee. We stonden met z’n drieën maar de twee anderen vertrekken en staan dus alleen op de prachtige camperplaats, op beton met naast ons kunstgras van ong. 4 meter breed.

Bep oudste dochter aan de telefoon en wederzijds weer van alles op de hoogte.

Daarna aan de achterkant van de camper gaan zitten omdat Bep het windje fris begon te worden al is de temperatuur 26 graden.

De zon hebben we weinig gezien vandaag, mooi weer om te rijden vandaar we wat verder zijn gegaan.

Bep gaat om 7 uur aan het eten beginnen en dat eten we binnen op.

Na het eten blijven we binnen en kunnen we naar het Nederlands elftal kijken die in Cardiff vanavond tegen Wales moeten spelen.

1. Diane Honingh:
    8 juni 2022
    Heb je genoten van de wedstrijd? Wij hebben niet gekeken!