Tavernes de la Valldigne

17 mei 2022 - Xeraco, Spanje

Dinsdag 17 mei

Gisteravond tot 10 uur buiten gezeten en daarna de spullen opruimen omdat het hier ‘s nachts behoorlijk dauwt.

Vanmorgen weer prachtig weer en het is al 22 graden als ik brood ga halen.

Na de dagelijkse klusjes, hangt Bep nog even een wasje op en gaan we koffie drinken.

Na de koffie ga ik nog even een stukje fietsen.

Rij eerst naar Xeraco Plage en ga tussen de appartementen door naar het Canal del Riu Vaco.

Rij langs het kanaal en moet over een spoorwegovergang die dicht is omdat er een trein aan komt.

Onder de N332 door en ook onder de AP7 door en verder tussen de mandarijnen en sinaasappelboomgaarden door en kom in Tavernes de la Valldigna. Dat heeft 17.500 inwoners en de geschiedenis gaat hier heel ver terug toen er al mensen woonden. In de grotten van Bolomor zijn archeologische vondsten gedaan die er op wijzen dat hier al 347.000- 242.000 jaar voor Chr. mensen woonden.

De Vallei waar in het ligt heet Valldigna en Koning Jacobus II van Aragon liet hier in 1298 een Cisterciënzerklooster van Santa Maria de la Valldigna bouwen. Daaromheen is het stadje ontstaan.

Ik fiets eerst naar de Mercadonia, een supermarkt, om wat brood en melk en nog wat dingetjes , mee te nemen.

Dan rij ik naar het centrum en vind het gemeentehuis. Per toeval zie ik het puntje van de toren van een kerk en rij daar heen. Het is de kerk van Sant Pére en is uit de 17e eeuw. Heeft ook zo’n koepel maar is op slot.

Dan rij ik weer terug met veel overtredingen want alles is hier één richting verkeer en ik moet wel die kant op!

Maar kom ongeschonden het stadje uit en rij dezelfde weg terug naar de camperplaats.

Ben om één uur terug en Bep haar was is bijna droog.

We gaan eerst eten en dan onder de luifel wat lezen.

We maken er een rustige middag van en na de thee douchen want dat is hier prima geregeld.

Niet zwemmen want ik vind het water nog te koud 🥶

Het is warm vandaag, 32 graden in de schaduw als we aan ons wijntje/biertje zitten.

Daarom gaat Bep pas laat aan het eten beginnen.

Na het eten komt de Duitse buurvrouw met twee enorme citroenen aan, heeft er teveel die ze gekregen heeft.

Blijft nog een tijdje praten.

Je gelooft het niet maar ik ga afwassen en de vuilnis weggooien. Droog ook af en Bep ruimt op!

Dan ga ik de luifel indraaien en de spullen opruimen.

De fietsen kunnen nog niet achterop want we staan te dicht bij de heg met de achterkant.

Dus dat wordt een klussie voor morgenochtend.

1. Diane Honingh:
    18 mei 2022
    Word je toch dagje ouder pa, alleen nog zwemmen in warm water!
    Enne…afwassen én afdrogen! Bonus punten 🤣