Naar Gandia

16 mei 2022 - Xeraco, Spanje

Maandag 16 mei

Gisteravond dus naar Boer zoekt vrouw gekeken en van de 10 boeren, waarvan 5 op de TV gevolgd, hebben er 7 een relatie van overgehouden. Een mooi resultaat en voor ons kijkers een mooi programma.

Verders was er niet veel op de TV en wilde ik nog revanche nemen en hebben we een potje gescrabbeld. Ik won en is de stand dus weer gelijk.

Vanmorgen mooi weer, het was al 20 graden toen ik brood ging halen.

Als alles weer op zijn plaats ligt gaan we koffie drinken.

Ik maak de fietsen weer rijvaardig en dan vertrekken we naar naar Gandia. Eerst over de fietsstrook naast de CV605 en als we in de voorsteden komen is er een fietspad. Maar dat houdt af en toe op en moeten we oversteken om dan weer veder te gaan. Ook een opgebroken weg en even op de telefoon kijken hoe verder.

We komen bij de VVV van Gandia en krijgen een plattegrond van het centrum en een route hoe het beste te lopen. Fietsen geparkeerd en de winkelstraat in gelopen. Best druk en veel mooie winkels.

In de buurt van Gandia was al bewoning in de steentijd omdat er in de grotten overblijfselen zijn gevonden uit die tijd.

Voor 1240 is er niet zoveel over bekend. Aan het begin van de 14e eeuw was het een bloeiende stad met veel handel, ambachten en suikerriet.

Het was toen een ommuurde stad.

In 1399 werd het een Koninklijk Hertogdom van de nieuwe Hertog, Alfons el Vell.

Die maakte van Gandia zijn residentie. Hij liet daar zijn paleis bouwen en ook een klooster en liet de kerk, Santa Maria Mayor, verbouwen.

In 1881 werden de muren gesloopt. De teelt van sinaasappels en later ook vanaf de zestiger jaren, het toerisme die een bron van inkomsten werden.

Gandia heeft nu 75.000 inwoners.

We volgen de route en komen bij de kerk, Santa Maria. Deze kerk zijn ze in 1250 mee begonnen te bouwen en was in 1520 voltooid.

Binnen ook best mooi met diverse mooie altaren aan de zijkanten.

Komen op het Plaza Mayor waar het gemeentehuis staat uit de 18e eeuw en in 1982 geheel gerenoveerd.

We lopen verder maar de oudheden vallen wat tegen. Winkels zijn er genoeg! Komen bij de brug die over de Rio Serpis gaat. Lopen ook nog langs het paleis waar van buiten weinig te zien is. Het is de laatste 7 eeuwen diverse keren verbouwd. Je kunt er naar binnen maar dat hebben wij niet gedaan. Het museum was op maandag gesloten.

We lopen weer door een winkelstraat en komen ook langs een Burger King. Het is inmiddels één uur en hebben eigenlijk best trek. Daar gegeten en de fietsen weer opgezocht.

Even af laten koelen in de schaduw want op de zadels kon je een ei bakken!

Het viel ons op dat heel veel winkels vanaf één uur gesloten zijn, het was dan ook rustig op straat.

Dan weer terug en dat ging ook niet helemaal vanzelf voordat we de stad uit waren. Gelukkig Google Maps en dan weer een opgebroken weg en dan weer één richtingsverkeer waar we niet in mochten, maar we kwamen bij de haven wat de bedoeling was.

Over de boulevard en langs het mooie lange en brede strand kwamen we weer op de CV 605 en reden zo weer richting camperplaats.

Maar eerst nog naar de Spar die toeristenprijzen hanteert.

Waren om over half vier weer bij de camper en eerst een kop thee gezet.

Later nog een wijntje/biertje, het is heerlijk onder de luifel al is er af en toe wat sluierbewolking maar evengoed 29 graden onder de luifel.

Bep gaat wat eten maken en dat eten we buiten op, heerlijk!

Daarna nog “even” bijpraten met de familie uit Marken en daarna nog buiten zitten want het is nu (9uur) nog 24 graden!

1. Diane Honingh:
    17 mei 2022
    Winkels zijn véél leuker dan oude stenen! Wat een prachtig weer daar. Hier was het gisteren een gekke dag: warm, bewolkt en in middag wat regen. Nu ook nog behoorlijk dikke bewolking maar schijnt mooie dag te worden. We zullen zien! Fijne dag vandaag! X
  2. Tom:
    17 mei 2022
    Zo hé, bij de Burger King gegeten! Fijn dat het lekker weer is, hier is het warm, bewolkt en regent het soms… Vandaag mijn bedrijfseconomie examen en dan ben ik op de helft! Nog een fijne dag!